הגדרת מצב תפקודי של מבוגרים וקשישים

הגדרות מצב תפקודי של מבוגרים וקשישים. המאמר הבא יאפשר לכם להבין את ההדרות השונות הקשורות לתפקוד של הקשיש וכן את אופי הטיפול לו הקשיש זקוק.

הגדרות אלו חשובות להתאמת בית אבות, לקבלת שעות סיעוד מהמוסד לביטוח לאומי, לאיתור צרכים, לקבלת תגמולי ביטוח אם יש לכם פוליסת ביטוח סיעודי ועוד.

מבוגר עצמאי:

מדובר באוכלוסייה מבוגרת המסוגלת לנהל אורח חיים עצמאי . אנשים אלו מסוגלים ללכת בכוחות עצמם, לנהל פעולות שגרתיות כמו רחצה, אכילה ולבישת בגדים ללא כל סיוע.

מבוגר עצמאי יכול ללכת מרחק סביר ברגל ואף להיעזר בשירותי תחבורה ציבוריים כמו אוטובוס ומוניות.

מבוגרים עצמאיים מנהלים תקשורת ברורה עם הסובבים אותם והם צלולים בדעתם.

מבוגר תשוש:

המונח “תשוש” מתאר קשיש שמצב בריאותו ירוד באופן משמעותי בשל היותו חולה במחלה כרונית או שסובל מליקויים קשים כמו עיוורון.

תשושים הם אלו שאינם יכולים לשרת את עצמם באופן מלא וזקוקים לסיוע על בסיס קבוע.

מדובר קשישים שעדיין מסוגלים לנייד עצמם באופן עצמאי בתוך מבנה המגורים אך אינם מסוגלים להסתדר מחוץ למבנה ואינם מסוגלים לבצע אחת או יותר מהפעולות השגרתיות הכוללות רחצה, לבישה ופשיטת בגדים או כל מה שמוגדר כ ADL.

מבוגר סיעודי:

מצב סיעודי מוגדר בחוק ומתאר קשישים שאינם יכולים לבצע פעולות הכוללות קימה ושכיבה עצמאיים, פעולות כמו הליכה, רחצה, אכילה ושתייה, לבישה ופשיטת בגדים.

קשיש סיעודי אינו מסוגל עוד לשלוט על הסוגרים ולעיתים אינו מצליח להשתמש בכישורים קוגניטיביים על מנת לנהל שיחה, להפעיל שיקול דעת ולהתמצא בחלל בו הוא נמצא.

אם הקשיש אינו מסוגל לבצע 3 מתוך הפעולות הבסיסיות שצוינו הוא יחשב כסיעודי ויוכל לפנות לאחד מהמוסדות המקצועיים המתמחים במתן טיפול סיעודי.

מצב סיעודי מורכב:

הכוונה היא לאדם אשר בשל שילוב של בעיות רפואיות נפשיות ופיזיות, יאלץ לקבל טיפול רפואי מורכב יותר שיכול לכלול הזנה באמצעות זונדה, קבלת עירויים על בסיס קבוע או התערבויות רפואיות אחרות. כל חולה דיאליזה נחשב לסיעודי מורכב ואילו מי שזקוק להזנה באמצעות זונדה או צינורית לקיבה יחשב כסיעודי.

מבוגר תשוש נפש:

חוסר התמצאות קבוע ביחסו למקום ולאנשים. דמנטיות אחרות – אלצהיימר. לפעמים אנשים במצב כזה הם אלימים במיוחד או חסרי שליטה במעשיהם.

מבוגרים אלו סובלים מתפקוד קוגניטיבי ירוד במיוחד הנגרם כתוצאה ממחלות כמו אלצהיימר או הפרעות דימנטיות.

תפקוד קוגניטיבי לקוי מייצר מצבים של בלבול כרוני, חוסר התמצאות במרחב, בעיות זיכרון בדרגות שונות חולפות או קבועות, מצבים של הפגנת אדישות לסביבה, לעיתים  יכול לכלול הפגנת אלימות ללא סיבה, אי שקט , אי יכולת לדבר ולתקשר וחוסר מודעות לעשיית צרכים.

תשוש נפש אינו יכול להגדיר את רצונותיו ואי לכך לא מבקש בעצמו סיוע במקרי הצורך.

עבור קשישים אלו קיימים מוסדות מיוחדים המשמשים למגורים וכוללים צוותים רפואיים מיומנים במתן סיוע לבעיות אלו.

הערה חשובה:

קשישים המוגדרים כסיעודיים או כתשושי-נפש או שלוקים בשני המצבים, זכאים במסגרת חוק סיעוד, למימון מלא מהבטוח הלאומי או מחברות ביטוח כל עוד הם מטופלים בבית ולא במוסד חיצוני.

תהליכי שיקום והחלמה:

מבוגרים או קשישים עצמאיים , תשושים או סיעודיים שכעבור פרק זמן מסוים יחזרו לתפקד  באופן רגיל וללא כל סיוע.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר