השיקולים במעבר לבית אבות

ההתלבטות אם לעבור מהדירה הפרטית שלנו ולגור בבית אבות או דיור מוגן, היא החלטה שעוברת בראשנו, כבר מגיל יחסית צעיר. אנחנו רואים את הסבים שלנו המתבגרים, ואם נרצה או לא, אנחנו מתחילים לחשוב על בית אבות. אבל כשמגיעים למעשה עצמו, צריך לזכור שתמיד כדאי להתכונן מראש.

מה משפיע על ההחלטה לעבור אל בית אבות?

חשוב להדגיש שהבחירה במעבר מהבית שלכם אל בית אבות או דיור מוגן, היא מורכבת מאוד, אבל צריכה להילקח ממקום של בחירה אמיתית ולא הכרח. הכל כמובן תלוי בנסיבות.

מצב בריאותי. אין ספק שהמצב הבריאותי הוא הדבר הראשון שמכריע את הכף. כל עוד המצב מאפשר להיות בבית, באופן עצמאי, אז עדיף להישאר. גם עבור הבריאות הנפשית. אבל כשמגיע השלב בו הבריאות לא מאפשרת, כדאי לשקול את אפשרות המעבר.

מצב כלכלי. לצער כולנו,המצב הכלכלי הוא זה שמכריע את הכף בסופו של דבר. בתי אבות שונים זה מזה בהרבה פרמטרים, וכמובן שכסף הוא אחד מהם. אולם חשוב להדגיש, שלא בהכרח בית אבות שתשלמו עבורו פחות כסף יהיה גרוע יותר מבית אבות שתשלמו עבורו סכום נכבד.

מצב משפחתי. המשפחה כגוף התומך יכולה לעיתים להתגלות גם כגוף הכי פחות תומך. מדובר בילדים שגרים רחוק או  בחו"ל ולא יכולים לסייע או מוות של בן או בת הזוג שיכולים להוות את הטריגר המרכזי למעבר אל בית אבות, כמו גם להידרדרות במצב הבריאותי שתיצור מצב של אין ברירה.

לחץ חברתי. כמו בכל גיל, גם בגיל הזהב החברה עושה את ההבדל. אם כמה חברים מחליטים על מעבר אל בית אבות, רוב הסיכויים שחברים נוספים יעשו את המעבר. פעמים רבות ניתן למצוא חבורות גדולות, שהחליטו על מעבר אל בית אבות או דיור מוגן, כדי להמשיך בחיים החברתיים שלהם. אגב, במצב שבו כמה חברים עוברים יחד, זה תורם תרומה נכבדה גם לבריאות הפיזית של האנשים, ויותר מכך לבריאות הנפשית, שהיא פעמים רבות בעלת השפעה עצומה על הבריאות הפיזית.

ההבדל בין בית אבות לבין דיור מוגן

ההבדל בין בית אבות לבין דיור מוגן הוא עצום בתפיסה וגם באופן מעשי:

בית אבות – מסגרת מוסדרת בה מוגבלת רמת העצמאות של הדייר/ת בנושאים שונים כמו: ארוחות, ניקיון, כביסה אירוח ועוד.

דיור מוגן – מסגרת בה הדייר/ת שומר על עצמאותו באופן מוחלט בדיוק כמו בביתו בקהילה. השימוש בכל השירותים נתון להחלטתו הבלעדית של הדייר,  כשמרבית השירותים או כולם (על פי החלטת הדייר) כלולים במחיר החודשי.

מה קורה כשהקשיש הופך מעצמאי לסיעודי / תשוש נפש?

כאמור, אחד הפרמטרים המשפיעים לגבי החלטה על מעבר אל בית אבות הוא המצב הבריאותי. ככל שהאדם הופך לתלותי בשל מצבו הבריאותי, כך נדרשים לו יותר ויותר תמיכה וסיוע מגורמים אחרים, כיוון שהוא עצמו אינו יכול לדאוג לענייניו בצורה נאותה. במצבים של תלות בית אבות הוא הפתרון המוצלח ביותר להמשך חיים איכותיים של אותו אדם. במקום להיעזר בבני משפחה או מטפלים למיניהם, בית אבות מציע לאותו אדם שכבר אינו עצמאי בתפקוד בית חם ומענה כולל לכל צרכיו.

המעבר ממצב עצמאי לתלותי הוא בהחלט תהליך לא פשוט עבור כל אדם במצב זה, אך אין ספק כי מגורים בבית אבות מקלים על תחושת אובדן העצמאות התפקודית, ומעניקים לאדם ביטחון ותמיכה 24 שעות ביממה.

כאשר קיימת התלבטות לגבי מעבר לבתי אבות, ניתן לפנות למסגרת זמנית הבאה בדמותו של נופשון ציבורי, הנמצא בבתי האבות ומספק לקשישים טיפול סיעודי זמני.

ראו גם:

דיור מוגן – לעבור או להישאר בבית?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר