התמודדות עם קרוב משפחה סיעודי

התמודדות המטפל בן המשפחה עם טיפול בקשיש היא התמודדות יומיומית, אשר מקפלת בתוכה בעיות והתמודדויות על בסיס קבוע. בן המשפחה מרגיש דאגה רבה הן לטיפול הפיסי בקשיש והן במילוי צרכיו הנפשיים. פעמים רבות, מוצא עצמו המטפל בודד במערכה, באין בן משפחה אחר אשר יחלוק עמו בנטל הטיפול. חשוב כי המטפל יוכל להפריד ביו חייו האישיים וצרכיו העצמיים מאלה של הקשיש, ולספק לעצמו זמני מנוחה והירגעות.

הסיבות לטיפול בבן משפחה סיעודי

פעמים רבות מניעי בן המשפחה המטפל בקשיש הם מכורח הנסיבות. המציאות מכריחה לעיתים את בן המשפחה להתמודד עם הקשיש שאין אף אחד אחר אשר יכול או רוצה להתמודד עמו.

כיום, כאשר המשפחות הגרעיניות הולכות ומצטמצמות, והקשר עם חברי המשפחה המורחבת מתמעט, נשארים ליד ההורים הקשישים רק הילדים. במקרה כזה, תפקידו של כל ילד מועצם ונשיאת העול מתבצעת, פעמים רבות, על ידי ילד אחד.

התמודדות המטפל בן המשפחה עם טיפול בקשיש יכולה לנבוע מחוסר אמצעים כלכליים להעביר את הקשיש לטיפולו של מטפל מנוסה או לפתרון דיור המותאם לגיל זה. העלאת תוחלת החיים לצד התפרצות מחלות שונות המיוחדות לגיל הזקנה, לא מותירות בפני בני המשפחה כל אפשרות מלבד טיפול עצמאי.

הטיפול יכול להתבצע על ידי הילדים, בני הזוג או הכלות והחתנים. כאשר הטיפול של בן המשפחה מגובה בסיוע של עובד זר, דרך ההתמודדות וההתגברות על מכשולים נעשית קלה יותר.

השפעת הטיפול בקשיש על המטפל

המטפל העיקרי אשר מתמודד רוב שעות היום עם דרישותיו וצרכיו של הקשיש, מרגיש הזדהות ועומס נפשי גדול. ההשפעה הפסיכולוגית אשר יכולה להיות על המטפל נוגעת לכל ההיבטים בחייו, החל מעייפות ושחיקה ועד הרגשת בדידות ודיכאון.

כמו כן, התמודדות המטפל בן המשפחה בטיפול בקשיש יכולה לגבות מחיר חברתי. המטפל, אשר צמוד לקשיש במהלך היום, מוותר על קשריו החברתיים ואינטראקציות עם גורמים אחרים השווים לו.

במקרה בו חלה הידרדרות במצבו של הקשיש, על אף הטיפול המסור לו הוא זוכה, ירגיש המטפל את העומס הרגשי הכרוך בכך. הדאגה התמידית לשלום הקשיש ולמילוי צרכיו בלי יכולת לחלוק את רגשות התסכול, גורמים לעייפות רבה.

כאשר המדובר על מטפל אשר מנסה לקיים בו זמנית גם מסגרת משפחתית עצמאית, עם דאגה לילדים ובני זוג, הוא יכול לחוות קשיים גם בתחום זה ואיבוד יכולת השליטה על נסיבות חייו.

דרכי הסיוע של המטפל

התמודדות המטפל בן המשפחה עם טיפול בקשיש דורשת התערבות וטיפול בתחומים השונים הקשורים לאיכות חייו. הדאגה לצרכיו הפיסיים היא לפעמים הדאגה הראשונה שנעשית, אם הקשיש חולה במחלה כרונית כלשהי כמו אלצהיימר.

כמו כן העבודה תכלול גם אספקטים של עזרה בירוקרטית אשר צריכה להיעשות מול הרשויות השונות וקופות החולים, למשל מילוי טפסים ועמידה בתורים במקום בן המשפחה הקשיש. הקושי בהתמודדות עולה באם הקשיש אינו יכול להכיר תודה עבור העבודה הקשה שנעשית. לפעמים אישיותו של הקשיש, אשר הייתה ידועה עוד קודם, מהווה מכשול בדרך לעזרה המלאה.

העבודה, שלא כמו כל עבודת סיוע אחר, יכולה להיות כרוכה גם בסיוע כלכלי. לפעמים הקשיש גר בדירתם של בני המשפחה, ונעזר בארוחות האוכל המבושלות בבית.

כמו כן, טיפול סיעודי ואחרים גם הם דורשים סיוע כלכלי, על מנת לנסות לשפר ולספק את הטיפול הטוב ביותר. טיפול בקשיש, פעמים רבות, לוקח את מירב שעות היום, כך שבן המשפחה לא יכול לעבוד בעבודה אחרת. דבר המשפיע על הכנסת המשפחה כולה.

במקרים שבהם מתקשה המשפחה לטפל בקשיש, וההתמודדות כרורכה בקושי רב – פיזי ונפשי, ניתן להעסיק עובד זר סיעודי בבית הקשיש או להעבירו למגורים ולטיפול במסגרת בית אבות, שם יקבל טיפול סיעודי צמוד ושירותים נוספים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר