זכויות קשישים סיעודיים

זכויות קשישים סיעודייםרבים בקרב הציבור הרחב לא מכירים את הזכויות המגיעות לאדם קשיש המגיע למצב סיעודי ולפיכך לא טורחים למצות את הזכויות הרלוונטיות. אם תמיד רציתם לדעת מה מעניקה המדינה לקשישים סיעודיים, הגעתם למקום הנכון.

במאמר שלפניכם נפרט אודות חוק הסיעוד, המבטיח גמלת סיעוד לקשישים סיעודיים מטעם הביטוח הלאומי. חוק ביטוח גמלת סיעוד הוא למעשה החוק המרכזי שבבסיס הסיוע שמעניקה המדינה לקשישים הזקוקים לעזרה לצורך ביצוע פעולות יומיומיות, המעוניינים להמשיך ולגור בביתם.

חוק הסיעוד נחקק בשנת 1988 מתוך מטרה ברורה לאפשר לקשישים להמשיך לגור בבתיהם ובקרב הקהילה אליה הם שייכים ומורגלים תוך קבלת שירותים שיסייעו להם בתפקוד היומיומי.

מי זכאי לקבלת גמלת סיעוד לפי חוק סיעוד?

כדי שהקשיש הסיעודי יוכל לקבל את המגיע לו בהתאם לחוק, עליו לעמוד במספר קריטריונים להלן:

  • עליו להיות תושב ישראל.
  • עליו להגיע לגיל הפרישה.
  • עליו לעמוד במבחן ההכנסות (מעבר לתקרה מסוימת, לא ניתן לקבל גמלת סיעוד). יחד עם זאת, מעבר לתקרה הנקבעת על ידי המוסד לביטוח לאומי, ייתכן כי יוכל הקשיש לקבל בהינתן תנאים מסוימים מחצית מהגמלה. כמו כן, החוק מתייחס להכנסה של בן או בת הזוג בקביעת גובה הגמלה.
  • עליו להיות מוגדר "קשיש סיעודי" בהתאם למבחן ADL.
  • הזכאות לסיוע מותנית בכך שהקשיש לא מקבל כתוצאה מנכות קשה קצבת שירותים מיוחדים מטעם המוסד לביטוח לאומי או גמלה לטיפול אישי מאוצר המדינה.
  • עליו לגור בביתו הפרטי, כך שקשישים המתגוררים בבית אבות לא זכאים לגמלת הסיעוד.

אילו שירותים ניתנים לזכאים לקבלת גמלת סיעוד?

בין השירותים הניתנים לזכאים לקבלת גמלת סיעוד חשוב להזכיר בעיקר את השירותים הבאים:

* מטפלת סיעודית או מטפל סיעודי המגיעים לביתו של הקשיש ומסייעים לו בביצוע הפעולות שהוא מתקשה לבצע ללא סיוע הזולת – מספר השעות שבהן ישהה כוח העזר בביתו של הקשיש משתנה בהתאם למספר השעות שאושרו על ידי המוסד לביטוח לאומי. מכסת השעות המרבית הניתנת לקשישים הנמצאים בחוסר תפקוד חמור עומדת על 18 שעות מדי שבוע, אך אם הקשיש מעסיק עובד ישראלי, תעמוד המכסה על 22 שעות שבועיות.

* מרכז יום לקשיש – ניתן להמיר חלק משעות הסיעוד השבועיות במרכז יום לקשיש. במרכז היום יוכל לקבל הקשיש ארוחות חמות, לקחת חלק בפעילויות חברה והעשרה וכן לקבל סוגי עזרה נוספים.

* אספקה של טיטולים – אספקת הטיטולים מותנת באישור של ועדת חוק סיעוד. הוועדה מתכנסת בלשכות הרווחה העירוניות.

* משדר מצוקה – בעזרת משדר המצוקה יכול הקשיש בעת הצורך להזעיק עזרה. יש לציין בהקשר זה כי הן ביטחונו האישי של הקשיש והן השקט הנפשי של משפחתו עולים ולו מעצם הידיעה על כך שישנו משדר מצוקה בדירתו של הקשיש. משדר המצוקה חיוני במיוחד כשמדובר בקשישים המתגוררים בגפם וגם כן מותנה באישור ועדת חוק סיעוד.

* שירותי כביסה – מותנים גם כן באישור ועדת חוק סיעוד.

סיעוד קצר מועד

אם הקשיש זקוק לסיוע קצר מועד באופן מידי, כשהכוונה היא לעד 60 יום, 9.75 שעות שבועיות, באפשרותו להגיש בקשה לקבלת סיעוד קצר מועד מהמוסד לביטוח לאומי. בדרך כלל, הצורך בסיוע קצר מועד עולה לאחר אשפוז בבית חולים על רקע דלקת ריאות עם חום גבוה או שבר של יד או רגל.

יש להגיש את טופס הבקשה הסטנדרטי לגמלת סיעוד, אך יש לצרף אליו הערכה רפואית מקצועית והמלצה מהרופא המטפל. על מנת לזרז את ההליכים, מומלץ להיעזר בעובדת הסוציאלית במחלקה, עוד לפני השחרור מבית החולים.

גמלת סיעוד בכסף

אם הקשיש נמצא זכאי לקבלת גמלת סיעוד אך מעסיק מטפלת לפחות שישה ימים בשבוע, 12 שעות ביממה, יהיה באפשרותו לבחור לקבל את גמלת הסיעוד המגיעה לו ישירות לחשבון הבנק שלו בכסף, ללא תיווך של חברת סיעוד.

ישנם מספר תנאים שיש לעמוד בהם על מנת שניתן יהיה לבצע את ההעברה הבנקאית, כאשר בין היתר המטפלת צריכה להיות בת יותר מ- 18, לעבוד בשכר בחוזה כתוב ואינה יכולה להיות קרובת משפחתו של הקשיש. כמו כן למעסיק חייב להיות היתר מסודר להעסקה של עובד זר ועל העובדת להחזיק באישור שהייה על פי חוק. כמובן שכל זה רלוונטי גם במקרה של מטפל זכר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר