טיפול סיעודי בבית

טיפול סיעודי בביתלמי מתאים עובד זר? האם אפשר לקבל סיוע במימון ההוצאות הכבדות הכרוכות בטיפול באדם סיעודי? איך בכלל מוגדר האדם הסיעודי? כל השאלות הללו ורבות אחרות נשאלות על ידי קרובים של אנשים מבוגרים ולעיתים גם על ידי הורים לצעירים שהפכו לסיעודיים עקב תאונה או מחלה. עבור לא מעט אנשים, בעיקר בני הגיל השלישי, טיפול סיעודי במסגרת הביתית יהיה האפשרות הטובה יותר ביחס לחלופה – שהיא מעבר לבית אבות סיעודי.

היקף הטיפול

אנשים הזקוקים לטיפול סיעודי בבית ניתנים לחלוקה לשתי תת קבוצות. מצד אחד, קיימים אלה שנפגעו בשל תאונה, חבלה, נפילה, ומצבים רפואיים הפיכים והללו זקוקים לטיפול סיעודי זמני. מצד שני, קיימים אלה שאפשרות ההחלמה שלהם מוגבלת (לרוב מסיבה של גיל מבוגר) והללו יזדקקו לטיפול סיעודי לשארית חייהם ולעיתים מדובר בשנים ארוכות. בשני המקרים גם יחד, ישנם כאלה הזקוקים לטיפול בהיקף של עשרים וארבע שעות ביממה ואילו אחרים יכולים להסתפק בטיפול בהיקף מצומצם יותר.

ככלל, טיפול סיעודי בבית יכול לכלול היבטים שונים כגון: היגיינה ורחצה, השכבה במיטה וסיוע לקום, סיוע בהליכה לשירותים או סיוע בשימוש באביזרי ספיגה (כגון חיתולים למבוגרים, מכנסונים סופגים), האכלה, מתן תרופות, הובלה של כיסא גלגלים וסיוע בסידורים שונים, בישול ועוד. היקף הטיפול ואופיו נקבעים בהתאם לצרכיו ולמצבו של כל מטופל.

זול יותר בבית

עבור אנשים מבוגרים, הרגילים לחיות בביתם, הרגילים לסביבה מוכרת, קיימת העדפה להימנע ככל האפשר ממעבר לבית אבות סיעודי. בנוסף, כאשר ישנם התנאים הנחוצים לכך, הטיפול בסביבה הביתית יהיה בדרך כלל זול לעין ערוך ביחס למסגרת טיפולית אחרת.

כאשר מדובר בקשיש הזקוק לטיפול סיעודי חלקי, ללא צורך בהשגחה של עשרים וארבע שעות ביממה, הטיפול בבית הוא האפשרות הרלוונטית ביותר. עם זאת, גם עבור קשישים הזקוקים להשגחה וטיפול של עשרים וארבע שעות ביממה, טיפול סיעודי בבית יכול להוות בחירה ראויה גם בהיבט הכספי. גם כאשר לוקחים בחשבון את שירותיו של עובד סיעודי זר, העלות השוטפת זולה לאין ערוך ביחס לשהות בבית אבות או במוסד סיעודי.

בהקשר הכספי, יש לציין שמומלץ להגיש בקשה לגמלת סיעוד לביטוח לאומי, גם אם מדובר בטיפול סיעודי חלקי וגם אם מדובר בטיפול סיעודי יום ולילה. ניתן להמיר את הזכאות לגמלת הסיעוד (שניתנת למשל במוצרים) גם בכסף שיכול לממן בין השאר חלק משכרו של העובד הזר. יש לציין שגם מי שרכש ביטוח סיעודי יכול לממש אותו במסגרת של טיפול ביתי.

עובד זר ברישיון

על פי רוב, כאשר מדובר בטיפול סיעודי בבית של יותר ממספר שעות ביום, יהיה צורך לשכור את שירותיו של עובד זר (או עובדת זרה). עובדים זרים צריכים להיות כאלה שקיבלו אישור לעסוק במקצוע הסיעוד בישראל. ניתן לטפל בכל הפרוצדורה הדרושה באופן עצמאי או לפנות לשם כך לחברות סיעוד מקומיות המשמשות כגורם מתווך. על כל פנים, הקשיש או בני המשפחה הם אלה הנחשבים מעסיקים של העובד הזר. עוד יש לדעת שהעובד הזר זכאי לשכר מינימום לפחות וכן לדמי הבראה, חופשה ועוד.

התאמת הבית לטיפול סיעודי

שלב חשוב הוא התאמת הבית לקראת הטיפול הסיעודי. ההתאמה הזו כוללת למשל:

  1. סידור חדר לעובד הזר או לכל הפחות פינה פרטית עם מיטה, ארונית וכדומה.
  2. התקנת אמצעי בטיחות בחדר האמבטיה, למניעת החלקה, לשליטה בחום המים.
  3. התקנת אמצעי עזר לקימה מהמיטה, לישיבה בכיסא.
  4. הכנת ציוד ומכשירים נדרשים (ניתן לשכור או להשאיל) כגון כיסא גלגלים, הליכון, בלון חמצן, ביפאפ (מסיכת חמצן) וכדומה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר