טיפול קבוצתי למבוגרים: להקל סוף סוף את הנטל

טיפול קבוצתי לגיל הזהבטיפולים קבוצתיים בסגנון של קבוצות תמיכה יכולים לסייע בהתמודדות עם קשיים ואתגרים שונים. נמצא כי היכולת של קבוצה לסייע לכל אחד מהמשתתפים רבה מאוד. זאת, מכיוון שרבים מחבריה מתמודדים עם קשיים ומצוקות זהים.

מסגרת קבוצתית יכולה להתאים מאוד כמוקד של תמיכה לא רק באנשים צעירים כי אם גם למבוגרים ולקשישים. למעשה, בגיל המבוגר, לטיפול קבוצתי עשויות להיות תועלות ניכרות דווקא בשל הבדידות והניתוק החברתי שחלק מאוכלוסיית בני גיל הזהב חווה.

התמודדות עם אבדן אדם קרוב ואהוב

אבדן של אדם קרוב ויקר הינו חוויה קשה בכל גיל ולכל אחד. אך כאשר מוסיפים לכך את המאפיינים השונים של הזקנה, מתברר שחוויית האובדן יכולה להיות קשה באופן מיוחד. אובדן של בן או בת זוג, למשל, עשוי להשפיע בגיל מתקדם על אספקטים רבים בחיים.

כאשר בן הזוג שהלך לעולמו היה הדומיננטי מבין השניים, הרי שבן הזוג שנותר בחיים עשוי להרגיש "אבוד" ולפעמים גם ממש חסר ישע.

טיפול קבוצתי עבור בני גיל הזהב מסייע בעיבוד חוויית האבדן, מציאת נקודת משען וכוח, למידה מסתגלת. חלק מקבוצות התמיכה מסייעות במידה והאדם שהלך לעולמו הינו קרוב משפחה – ילד או נכד, כאשר לכל מצב מאפיינים, קשיים ומצוקות אחרים.

אור בקצה מנהרת הבדידות

עם השנים, הולכים לעולמם חברים רבים ולפעמים קשר עם בני משפחה הולך ומתרופף. ישנם קשישים שבני משפחותיהם עבור למקום מגורים רחוק ואף עקרו מעבר לים. ישנם כאלה שחבריהם הטובים עברו לעולם שכולו טוב.

כשמוסיפים לכך את העובדה שלא מעט קשישים מתקשים למצוא מקורות תעסוקה או תחביבים, הבדידות והשקיעה הרגשית עשויים להפוך ממש ללא נשוא. קהילה תומכת לקשישים מסייעת להם להתמודד עם אתגרים אלו.

טיפול יחידני יוכל לעתים לסייע, אולם דווקא קבוצת תמיכה תהיה המקום הטבעי ביותר להפגת הבדידות. זהו מצב שבו המפגשים המשותפים נושאים עימם ערך רגשי ותרפויטי ניכר מעצם המפגש עם אנשים נוספים, שמהווים אוזן קשבת ומעניקים תמיכה רגשית חשובה.

השבת הערך והכבוד לחיים

קבוצת תמיכה מסייעת להתמודד גם עם הקושי הטמון בתחושת אבדן ערך, הקיימת אצל אנשים שהיו פעילים, בעלי ומובילי דעה ובשלב מסוים בחיים מגלים שאיש אינו שואל את דעתם או חפץ לשאוב תועלת מניסיונם.

קבוצת תמיכה שמובלת על ידי מנחה קבוצות ולעתים מומחה לגילאי הזקנה (פסיכולוג, גרנטולוג, פסיכיאטר), מסייעת לקשישים שמתמודדים עם מחלה קשה, לאלה שחוו ירידה גדולה ביכולת התפקוד.

קבוצות להעצמת ה"אני"

יש קבוצות שיכולות לסייע לקשיש שמעוניין לבצע חשבון נפש מעמיק, לסכם את חייו באופן שיספק תעצומות נפש שיכולות לסייע להתמודד עם דיכאון ואבדן שמחת החיים.

קבוצות תמיכה לגיל השלישי יכולות בהחלט לסייע בהעצמת ה"אני" ברבדים רבים נוספים. אף פעם לא מאוחר לשאוף לשפר את יכולת התקשורת הבין אישית. אף פעם לא מאוחר לשאוף לקבל כלים ותמיכה שיעזרו להתקרב לבני משפחה שנותק עימם הקשר. אף פעם לא מאוחר לשאוף לשפר, להשתפר ולרצות יותר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר