כיצד לבחור בית אבות סיעודי?

כאשר בן משפחה קשיש מגיע למצב בו מצבו התפקודי מונע ממנו לבצע פעולות יומיומיות כגון הליכה, אכילה רחצה ולמעשה תפקוד עמצאי בבית,  יש לשקול להעבירו למוסד / בית אבות סיעודי שבו יוכל לקבל טיפול צמוד בשל מגבלותיו וכן ליווי וטיפול רפואי טוב ומענה לצרכיו.

המוסד המתאים ביותר במצב זה הוא בית אבות סיעודי. המטופלים בבית אבות סיעודי הינם אוכלוסיה של קשישים סיעודיים,  תשושי נפש סיעודיים וסיעודיים מורכבים. השוני בין בית אבות רגיל לבית אבות סיעודי הוא מתן השירותים הרפואיים וכן באוכלוסיית בית האבות – בית אבות או בית הורים רגיל מאכלס קשישים במצב עצמאי או תשוש, כאשר בבתי דיור מוגן מתגוררים קשישים עצמאיים לחלוטין.

ההחלטה להעביר בן משפחה קשיש לבית אבות סיעודי אינה פשוטה, היא כרוכה בהוצאתו של הקשיש מביתו – החלטה מבחינה נפשית הן לקשיש והן למשפחה. בנוסף, העלויות של שהות במוסד כזה הן גבוהות ולעיתים תשלום זה עלול להפוך לנטל על המשפחה.

כיום ישנם בתי אבות סיעודיים רבים בכל רחבי הארץ, ואפשרויות הבחירה רבות, לכן חשוב במיוחד לבחון את בית האבות הפוטנציאלי לפי מספר קריטריונים מרכזיים.

בחירת בית אבות סיעודי – הקריטריונים:

  • בחירת המטופל– ראשית יש להתחשב ברצון המטופל במידה ויש ביכולתו להחליט. חשוב מאוד שהמטופל ירגיש כי הוא זה ששולט ואחראי על המצב וביכולתו לבחור את המקום בו ירצה לשהות ככל הנראה עד מותו. במידה והוא אינו יכול להחליט המשפחה כמובן תעשה את ההחלטה בשבילו.
  • רישיון של משרד הבריאות לטיפול בחולים סיעודיים– יש לבדוק את הסמכתו של הצוות הרפואי. הרופאים המטפלים צריכים להיות מומחים בתחום הגריאטריה, בנוסף, האחיות והצוות הסיעודי צריכים להיות בעלי הסמכה בתחום. כמו כן יש לבדוק האם הצוות נותן מענה מהיר ויעיל למטופלים בעת הצורך.
  • שירותים רפואיים שונים– יש לבדוק האם המטופלים מקבלים ליווי צמוד של רופא המומחה בגריאטריה, האם קיים מעקב על לחץ הדם ומבוצעות בדיקות דם באופן קבוע. בנוסף, האם הטיפול והשיקום מבוצעים על ידי פזיוטרפיסט וקיימת מרפאה בעיסוק ששומרת ומפתחת את היכולות הגופניות של כל מטופל.
  • שירותי רפואת חירום– יש לבדוק האם ישנה נוכחות של רופא 24 שעות ביממה וכן האם קיימים בבית האבות שירותי חירום או שירותי אמבולנס מיידים. בנוסף כדאי שיהיה בבית האבות שירות של איתות בעת מצוקה.
  • שירותי פסיכוגריאטריה– יש לבדוק במידת הצורך, האם קיים מענה למטופלים הסובלים מהפרעות נפשיות שונות כגון: חולי השיטיון (דמנציה), אלצהיימר, פיגור שכלי ומחלות אחרות הפוגעות במוח.
  • תמיכה ולווי– ישנה חשיבות רבה בהימצאותם של עובדים סוציאליים הזמינים ללוות ולייעץ למטופלים ולבני המשפחה בעת הצורך.
  • מתן מענה יעיל לצרכי המטופל– האם קיים מענה יעיל ומהיר לצרכי המטופלים הכוללים: עזרה באכילה, רחצה, לבוש, הליכה, ניידות, שליטה בסוגרים ועוד.
  • הגיינה וטיפוח– יש לבדוק את חזות בית האבות ורמת תחזוקתו. האם רמת הניקיון היא גבוהה והאם ישנם שירותי כביסה. כמו כן, יש לבדוק את מספר המטופלים הגרים בבית האבות בו זמנית והאם המטופל ישהה בחדר לבד או עם מטופלים נוספים ומהו מספרם.
  • תעסוקה ופעילות חברתית– האם בית האבות מספק תעסוקה למטופלים והאם הוא דואג לפעילות הכרוכה באינטראקציה חברתית.
  • מיקום בית האבות– באם בית האבות נמצא קרוב למגורי המשפחה וכן האם קיימים בבית האבות שעות ביקור נוחות לבני המשפחה.

ואת הדבר החשוב ביותר השארנו לסוף – ההרגשה שלכם לגבי המקום – מהי ההתרשמות האישית שלכם? האם אתם מרגישים בנוח בבית האבות? האם מקבלים אתכם בצורה יפה?

אל תתעלמו מתחושות הבטן – בדרך כלל הן נכונות

בהצלחה!

מחפשים בית אבות סיעודי בעיר פתח תקווה? היעזרו ברשימה הבאה, ואולי תוכלו למצוא את בית האבות האידיאלי ליקירכם – בתי אבות בפתח תקווה

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

עלויות המחיה בבית אבות ובדיור מוגן: אילו שירותים מרכיבים את מחיר המחיה?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר