מטופל סיעודי ומטפל – יחסי תלות

גיל הזהב הוא גיל שבו עוברים שינויים רבים: היציאה לגמלאות והניתוק ממעגל העבודה, שינוי סדר היום, התמודדות עם מחלות ומכאובים, אובדן בני זוג וידידים, אימוץ תחביבים והרגלים חדשים… נוסף על כך, חלק לא מבוטל מהקשישים מוצא את עצמו במצב סיעודי ונזקק לעזרה בבית. בין אם מדובר בבן משפחה שמגיע מדי יום או במטפל שלא מהמשפחה, הדבר כרוך בהסתגלות לא פשוטה, ידוע שבין מטופל סיעודי ומטפל – יחסי תלות הם מתבקשים.

מהם הקשיים איתם מתמודד המטופל

ככל הנראה הדבר הקשה ביותר למטופל הסיעודי הוא כניסה – שלא לומר פלישה – של מישהו אחר לטריטוריה שלו. הוא צריך לפנות לו מקום פיזי ולפנות גם מקום נפשי: לצרכים של המטפל, לדרישות שלו, לציפיות שלו. המטפל שוהה בבית שעות ארוכות ביום (ולעתים גם בלילה) והוא צריך להרגיש בנוח, אך לא תמיד ההרגלים שלו מסתדרים עם אלו של בעל הבית ולמטופל יכול להיות קשה מאוד לוותר על שליטה בבית שלו עצמו.

המטופל הסיעודי נמצא במצב רגיש גם משום שהוא זקוק לעזרת המטפל לפעולות הבסיסיות ביותר. הוא חשוף לפניו במצבים אינטימיים ותלוי בו מכל הבחינות – האכלה, נטילת תרופות, רחצה, מענה לטלפונים ויציאה מהבית. לכן למרות שהוא "בעל הבית" הוא גם נמצא במצב של הזדקקות ותלות, מצב שעלול לפגוע בבטחונו העצמי ולגרום לו לתחושות של חוסר אונים. דווקא עם בני משפחה לעתים הנושא הזה רגיש יותר, למשל אב נוקשה ששלט במשפחה ביד רמה מוצא עצמו תלוי בבניו ובנותיו.

מהם הקשיים איתם מתמודד המטפל?

המטפל- בין אם זהו מטפל בשכר או בן משפחה- נכנס לבית לא שלו וצריך לעמוד באופן טוטלי לרשות המטופל. לכאורה, אין לו את הלגיטימציה להתנגד לבקשות של המטופל, אם מתוך מסירות, חוסר נעימות או פשוט חמלה. זה יכול להציב את המטפל במצב לא נעים שבו הוא עושה משהו שהוא לא חש איתו בנוח או מרגיש מנוצל.  גם העובדה שהוא צריך במידה מסויימת לוותר על אישיותו שלו- על רצונותיו וצרכיו- לטובת הכללים והקודים שמכתיב המטופל, כי הרי "ברומא נהג כרומאי" ובבית של אדם יש להתנהג לפי רצונו- יכול לגרום לתסכול ולחוסר בטחון אצל המטפל.

כיצד ניתן ליצור יחסים מכבדים ונוחים לשני הצדדים?

תקשורת טובה: תקשורת היא כנראה מילת המפתח ליצירת יחסי טיפול סיעודי טוב, בדומה ליחסים זוגיים ואחרים. חשוב להעלות על פני השטח דברים שמפריעים כדי להגיע להבנות לגביהם. אם אחד הצדדים "ישמור בבטן" תסכול על משהו, הדבר עלול לצאת בצורה של התפרצות, כעס או עלבון מיותרים.

העברת מסר עקיף: אם קשה לדבר ישירות עם המטפל/ המטופל, אפשר להעביר את המסר בעדינות דרך בן משפחה קרוב שיכול לעזור ולפשר. לבני המשפחה יש גם מקום להתעניין במידת שביעות הרצון של המטופל, כמו גם של המטפל, כדי למנוע חיכוכים וחוסר נעימות בתוך הבית.

הגדרת תפקידים

כאשר מעסיקים מטפל חשוב שהמטופל או קרוב משפחה שלו יחתום עם המטפל על חוזה ברור לגבי מהות התפקיד, שעות העבודה, חופשות ויציאות וכו'. כדאי לסכם גם, בכתב או בעל פה, לגבי הזכויות של המטפל בבית: האם מותר לו לאכול מהמקרר? לצפות בטלוויזיה? להשתמש במחשב?. חשוב גם להגדיר את חובותיו: האם הוא צריך לבשל? לנקות?

חוזה סיעוד זה יעזור למטופל לדרוש את המגיע לו מהמטפל, ומצד שני המטפל יחוש בנוח לסרב לבקשות של המטופל, אם הן לא חלק מהתפקיד. בסופו של דבר שני הצדדים צריכים לחוש בנוח יחד והגדרת היחסים יכולה לסייע להצלחת הקשר. במקרים בהם אחד הצדדים אינו מרוצה מהיחסים בין המטפל למטופל, ניתן להפסיק את עבודתו של העובד הזר. להרחבה: הפסקת עבודה של עובד זר

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר