נגישות בבתי אבות ובתים פרטיים

נגישות לקשישים ובעלי מוגבלויות שונות הייתה עד לפני מספר שנים לא רבות נושא זניח אשר המודעות אליו הייתה מועטה ביותר. לאחרונה, עם התגברות המודעות לסוגיות חברתיות שונות, עולה אף המודעות לנושא חשוב זה.

חשיבות הנגישות לקשישים הינה רבה וטמונה בכמה מן הערכים המרכזיים ביותר בחברה הדמוקרטית  – הזכות לשוויון,כבוד וחירות.

בחברה דמוקרטית אמור להיות שוויון בין כל הפרטים השייכים לחברה זו – אפילו אם הם בעלי נכות מסוימת המקשה עליהם לחיות חיים רגילים ושוויוניים.

במקרה של נכות או מוגבלות, באופן אידיאלי, על החברה לנקוט בפעולות שונות על מנת להפוך מקומות שונים לנגישים, דבר אשר יקל על הקשישים ובעלי המוגבלויות את חיי היום יום, אפילו במעט.

אולם למרבה הצער, החברה לרוב אינה מקדישה את מירב מאמציה למען מטרה זו וכתוצאה מכך אוכלוסייה שלמה נותרת מאחור ונוסף על קשיי הגיל והמוגבלות נוספים גם קשיים אשר נערמים בעקבות אדישותה של הסביבה.

חשוב במיוחד לדאוג להנגשה של מרחבים אשר מיועדים לשימושם של קשישים, כגון בתי אבות, שכן כל נקודת תורפה בנגישות תורגש בחריפות רבה ובאופן יום יומי על ידי קשישים רבים.

נגישות לקשישים בבתי אבות:

קשישים רבים נעזרים בהליכון, כסא גלגלים או לעיתים מתניידים ברחבי בתי האבות באמצעות קלנועית. מומלץ ביותר לדאוג למעברים ופתחים רחבים, על מנת לאפשר לכולם מעבר חופשי בין החדרים.

דבר חשוב נוסף הוא הקפדה על מפלס אחד – רצוי להפחית כמה שיותר במדרגות אשר אינן  מפריעות לאדם רגיל אולם לקשישים הן עשויות להוות בעיה.

באותו עניין, במידה ויש במבנה יותר מקומה אחת חשוב לוודא כי יש מעלית אשר תוכל לשמש את אלה אשר מפאת מוגבלותם לא מסוגלים להשתמש במדרגות.

ריהוט:

בנוסף לכך, חשוב לדאוג כי השולחנות רחבים ומאפשרים ישיבה נוחה, גם לקשישים הנעזרים בכסא גלגלים אשר הינו רחב יותר מכסא רגיל. כמו השולחנות, כדאי לדאוג כי כל ריהוט אחר יהיה בגובה מתאים לשימושם של קשישים בכיסאות גלגלים.

הנגשת שמע:

קשישים רבים סובלים מליקויי שמיעה בדרגות שונות. חלקם, אלה אשר סובלים מבעיה זו באופן קל בלבד מסוגלים להסתדר ללא הנגשת שמע, אולם אלה אשר אינם שומעים כלל או בקושי שומעים יפיקו תועלת רבה ממכשירי שמע אשר יותקנו במקומות שונים במבנה ויאפשרו להם לקלוט את הנאמר להם בצורה נקייה מרעשים.

בנוסף לחשיבות של הנגשת בתי אבות ומקומות ציבוריים, חשוב ביותר גם לדאוג להנגשתם של בנייני מגורים פרטיים, דירות ובתים.

נגישות לקשישים במרחבים פרטיים:

  1. מעלונים: מעלונים הינם משטחי הרמה המותאמים לסוגי מוגבלויות שונים, המסייעים לקשיש להתגבר על מכשולים כגון מדרגות.
  2. כבש: אמצעי נוסף להנגשת מבנה הוא דאגה לקיומו של כבש אשר שיפועו נמוך בנוסף למדרגות.
  3. הקפדה על מעברים ודלתות רחבות.
  4. בבתים פרטיים חשוב להקפיד על נגישות לקשישים אל חדרי השירותים והאמבטיה, אשר תבוא לידי ביטוי במרחבים גדולים, בקיומם של כסאות במיקומים שונים ובמעקה החזקה.
  5. כאשר מרהטים את הבית יש לרהט אותו בצורה פרקטית – דהיינו, לתכנן את מיקום הרהיטים כך שיתאפשר לקשיש להיעזר בהם על מנת לשפר את יציבותו.

חשוב להקפיד לא להשאיר מרחב גדול בבית ללא רהיט נמוך, כיוון שדבר זה ישאיר את הקשיש ללא התמיכה אשר לה הוא עשוי להזדקק.

באמצעות צעדים אלה ורבים אחרים, ניתן לשפר באופן משמעותי ביותר את איכות חייו של הקשיש. חשוב ביותר לזכור כי החובה להנגשה הינה חובה מוסרית, אשר נובעת מזכותו של כל פרט לעצמאות, שוויון ותחושת כבוד עצמי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר