נופשון ציבורי לקשישים סיעודיים

באגפי הרווחה אשר שייכים לעיריות השונות בארץ קיים מדור של שירות לזקנים. מדור זה אחראי לדאוג לרווחתם של זקנים מבחינת תנאי מחייה, טיפול הולם וכדומה. אחד השירותים שניתנים לקשישים על ידי השירות לזקנים הוא שירות של בתי החלמה לאחר ניתוח או אשפוז קשישים ונופשונים.

נופשון ציבורי

הנופשון הציבורי הינו למעשה מסגרת זמנית המיועדת לקשישים ומתקיימת בבתי אבות שונים ברחבי הערים המציעות את השירות לקשישים. הנופשונים נבדלים זה מזה מרמת ההשגחה והסיוע לה זקוקים הקשישים, כאשר חלק מבתי האבות מציעים נופשונים לקשישים עצמאיים, וחלקם מציע את השירות גם לקשישים הנמצאים במצב סיעודי, כמו חולי אלצהיימר או דמנציה, הדורשים השגחה או ליווי מתמידים. בכל מקרה, כוללים הנופשונים את השירותים שמציע בית האבות ללקוחותיו הקבועים- השגחה רפואית, לווי פסיכו- סוציאלי, תזונה ופעילויות לשעות הפנאי על פי מצבו הרפואי של הקשיש, אספקת חיתולים למבוגרים ותרופות על פי הצורך וטיפולים פרא- רפואיים. בהיותו של הנופשון מסגרת ציבורית, הזכאים לקבלת נופשון יכולים לקבל אותו בחינם (בדרך כלל באמצעות התחייבות רגילה של קופת החולים אליה שייך הקשיש). כמובן שישנם בתי אבות המציעים נופשונים פרטיים אשר אינם ממומנים על ידי שירותי הרווחה.

מטרות הנופשון הציבורי

הנופשון הציבורי מיועד לקשישים עצמאיים או סיעודיים למען אחת מן המטרות הבאות:

  • קשישים שעברו אשפוז, ניתוח או טיפול רפואי כלשהו שמחייב מנוחה והשגחה זמניים, אשר לא ניתן לקיים בבית הקשיש. כאן מדובר פעמים רבות בקשישים שאינם סיעודיים באופן כרוני, אך הגיעו למצב סיעודי באופן זמני בעקבות הפרוצדורה הרפואית ועליהם לקבל עזרה באופן זמני.
  • קשישים שהם או בני משפחותיהם מתלבטים לגבי אפשרות הכניסה לבית אבות. לעיתים ההחלטה להיכנס לבית אבות סיעודי, אינה פשוטה וכרוכה בויתורים רבים, בפחדים וחששות. הנופשונים מאפשרים מעין כניסה זמנית למסגרת טיפולית- סיעודית מחוץ לבית, שמאפשרת לקשיש ולמשפחתו להתנסות בחוויה ולהגיע להחלטה נכונה לגבי המשך הטיפול בקשיש.
  • טיפול סיעודי בביתו של הקשיש עשוי להיות משימה קשה ומעייפת, הדורשת נוכחות מסביב לשעון. מטרת הנופשון במקרים כאלה לאפשר למטפל הקבוע של הקשיש (בין אם מדובר בבן משפחה ובין אם מדובר במטפל בתשלום) לצאת בעצמו למעין חופשה, כאשר הקשיש נמצא בנופשון ומקבל בו טיפול זמני חלופי. חופשה כזו עשויה לחזק את המטפל ולאפשר לו תקופה קצרה של אוויר לנשימה על מנת שיכול להמשיך בתפקידו החשוב. הוצאת הקשיש לנופשון ציבורי לצורך חופשה של המטפל יכולה לנבוע הן מצורך סובייקטיבי של המטפל, והן מצרכים אובייקטיביים כגון יציאת מטפל בתשלום לחופשה או צורך בהתאמת ביתו של הקשיש לצרכיו הפיזיים המשתנים המחייב הוצאתו מן הבית (כגון שיפוץ לצורך הכנסת רמפות לכיסא גלגלים).

תנאים לקבלת נופשון ציבורי לסיעודיים

ברב הרשויות המקומיות נדרשים הקשישים הסיעודיים לעמוד בשלושה תנאים בסיסיים על מנת להיות זכאים לקבלת נופשון ציבורי:

  • על הקשיש להיות מטופל בדרך קבע בביתו או בבית של בן משפחה, על ידי מטפל קבוע שהינו בן משפחה או מטפל בתשלום, אך לא חלק ממסגרת ציבורית או פרטית טיפולית אחרת (כלומר, קשיש שגר בבית אבות אינו זכאי לנופשון ציבורי).
  • בסיום הנופשון על הקשיש לחזור לביתו או לבית קרוב המשפחה אצלו הוא מטופל בדרך כלל.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר