עריכת צוואה וביטולה

עריכת צוואה אינה עניין פורמאלי בלבד, גם במידה וברור למשפחה כיצד יחולק הכסף גם במקרה של מוות פתאומי.
כתיבת צוואה וביטולה עשויה למנוע מחלוקות כספיות ואי סדרים לאחר המוות, גם במקרים בהם נדמה שלא יהיו כלל בעיות. מכיוון שעל פי החוק רכושו של האדם מחולק באופן שווה בין אשתו וילדיו, עשויות במקרים רבים להיווצר בעלויות צולבות על רכוש שאינו כסף, דבר שעשוי לגרום לבעיות בעת המכירה.

במשפחות רבות עשויה אי הימצאותה של צוואה או הימצאותה של צוואה שחוקיותה מוטלת בספק, לעורר בעיות רבות ולהצית מאבקי ירושה בין בני המשפחה השונים. כאשר לאדם יש ילדים מנישואים שונים או בעל/אישה שניים, מקשה לעיתים אופן חלוקת הרכוש הנעשית ללא צוואה לקבוע בעלויות משותפות על נכסים כגון דירה או רכב.

מבחינה חוקית עריכת צוואה היא הדרך היחידה שאדם יכול להבטיח את האופן בו יחולק רכושו לאחר שילך מן העולם. רק במידה וקיימת צוואה חוקית יכול אדם להיות בטוח שבקשתו אכן תתממש ללא בעיות משפטיות או סיבוכים בירוקרטים. צוואה חוקית היא צוואה הנערכת בעזרת עורך דין מוסמך, אשר מתפקידו לוודא את יישום הצוואה בפועל במקרה ויש לממש אותה.

במקרים שונים ניתן גם לערוך צוואה בכתב יד ובעל פה. צוואה בכתב יד כוללת את דבר הצוואה וחתימת הנפטר, אולם צוואה זו עשויה להיות בעייתית במידה ותובא בפני בית משפט. צוואה בעל פה מחייבת שני עדים נוכחים. אולם, גם במקרה זה ישנו ספק של השפעה לא  הוגנת של המנוח על ידי יורשיו העתידיים, דבר שמטיל ספק על תקפות הצוואה.

ערכית צוואה מצריכה מחשבה ותכנון מוקדמים, רצוי להכין רשימה מוקדמת של הרכוש כולו ולקבוע באופן ברור את האופן שבו הרכוש יחולק. את עדכון הצוואה או עריכתה מחדש ניתן לעשות בכל עת, אולם עד שכזו לא נעשית תקפה הצוואה המקורית בתוקף ללא מגבלת זמן כלשהי .

מתי ניתן לעשות ביטול צוואה?

ביטול צוואה עשוי להתבצע על ידי האדם כאשר ברצונו לשנות את הצוואה או לעדכן אותה, או לאחר מותו של האדם על ידי בני משפחה או אנשים אחרים הטוענים כי הצוואה אינה חוקית.

במקרה הראשון יכול אדם לבטל את צוואתו במספר אופנים. ראשית ניתן לגשת לעורך הדין ולערוך צוואה חדשה המבטלת את הצוואה הישנה. אפשרויות נוספות לביטול הצוואה יכולות להיות בכתב, על ידי כתיבת הצהרה לביטול הצוואה, דרך נוספת לביטול צוואה, עבור אדם שנמצא על ערש דווי היא ביטול הצוואה בעל פה. במקרה זה צריכים שני עדים לשמוע את דבר הביטול.

במקרים שונים ניתן לערער על תקופתה של הצוואה שהשאיר הנפטר אחריו ולפעול למען ביטולה. העיקרון שלפי ניתן לבטל צוואה הוא תלות ועצמאות. אנשים רבים המתקרבים לסף מותם סובלים ממצב בריאותי רעוע ונסמכים על אחרים לצורך טיפול.

במקרים אלה עשויה התלות של הנפטר באדם אחר להשפיע על אופן כתיבת הצוואה. כמובן, שלאדם ישנה זכות להותיר את רכושו למי שייבחר, אולם במידה ויחסי התלות יוגדרו על ידי בית משפט כלא הוגנים, הם עשויים להוות עילה לביטול הצוואה.

מקרה נוסף בו תיתכן אפשרות של ביטול צוואה היא כאר קיים ספק לגבי צלילות המחשבה של האדם טרם מותו. גם במקרה יבדוק בית המשפט עצמאות וצלילות המחשבה של הנפטר בעת כתיבת הצוואה. במקרים שונים נתונים דבריו האחרונים של משאר הצוואה למחלוקת בשל מצב פיזי, נפשי או מוחי לקוי.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר