צלקות אצל בני גיל הזהב

בימנו, גם בגיל המבוגר, אנשים מקפידים על הופעתם החיצונית וטיפוח הגוף. זו הסיבה לכך שישנם אנשים, גברים ונשים, שכבר עברו את גיל 70 אך נראים נהדר, צעירים ובריאים. אולם, בגיל המבוגר אנשים פגיעים יותר למחלות ותאונות, סוגי ניתוחים שונים שכיחים יותר בגילאים מבוגרים, וההחלמה מכל אלה קשה הרבה יותר בגיל המבוגר. אחת ההשלכות האפשריות לאחר תאונה או ניתוח היא הופעה של צלקות באזור שנפגע.

אולם, בעוד שבגיל צעיר רוב הצלקות מחלימות במהרה ומותירות אחריהן סימן קל בלבד, הרי שבגיל המבוגר הגוף מתקשה יותר לרפא צלקות, לוקח להן זמן רב להחלים, ופעמים רבות לאחר ההחלמה נשארת צלקת בולטת ולא אסתטית. על הגורמים לצלקות בגיל הזהב, ואפשרויות הטיפול בהן, במאמר שלפניכם.

הגורמים לצלקות בגיל הזהב

  • ניתוחים: כאמור, בגיל המבוגר אנשים נדרשים לעבור פרוצדורות רפואיות מורכבות, כגון ניתוחים, הרבה יותר מאשר בגילאים צעירים. בין הניתוחים הנפוצים: ניתוחי לב, ניתוחים להוצאת גידולים סרטניים, ניתוחים אורתופדיים ועוד. ניתוחים אלה, מותירים אחריהם ברוב המקרים צלקות.
  • נפילות: בגיל המבוגר יש נטייה גבוהה יותר מאשר בכל גיל אחר למספר רב של נפילות. הנפילות יכולות להתרחש בבית, במקלחת או בשירותים, ברחוב, במדרגות וכדומה. נפילות אלה יכולות לגרום לפציעות קשות כמו שברים מסובכים המצריכים אפילו ניתוח. פעמים רבות לאחר הנפילה נותרת צלקת במקום הפגוע.
  • כוויות: בעיות של שיווי משקל, חוסר יציבות או רעד בידיים, חולשת שרירים ועוד, עלולות לגרום לכך שבזמן שמחזיקים משקה רותח, בזמן בישול או מקלחת יהיה מגע בין העור לנוזל או אביזר רותח ותיווצר כוויה. פגיעות העור בגיל זה, והירידה ביכולת הגוף לייצר תאי עור חדשים גורמת לכך שכוויות בגיל זה נרפאות לאט יותר ומותירות אחריהן צלקות בולטות ולפעמים אף כואבות. להרחבה בנושא זה באתר scar.co.il המכיל מידע רב בנושא ריפוי והעלמת צלקות.

סוגי צלקות

צלקות יכולות להופיע על הטווח שבין צלקות במצב קל ושטחי עד לצלקות חמורות, עמוקות, הגורמות לסבל ולכאבים. בשפה הרפואית מוגדרים כמה סוגי צלקות:

  • צלקת קלה, מופיעה על השטח החיצוני בשכבה העליונה של העור. צלקת זו נרפאת במהרה ומשאירה (אם בכלל) סימן בהיר שקשה להבחין בו. לאחר הריפוי המקום חוזר לקדמותו ללא כאב או אי נוחות.
  • צלקת היפרטרופית: צלקת שנותרת לאחר שהמקום נרפא מן הפציעה. צבע הצלקת אדום. גודל הצלקת הוא בדיוק כגודל הפצע שקדם לה (למשל אם מדובר בחתך, הצלקת תהיה בדיוק בגודל החתך).
  • צלקת קלואידית: צלקת חמורה. גודל הצלקת עובר את גבולות הפציעה. הצלקת יכולה להיות בולטת ומוגבהת מעל פני העור, ולמעשה מכונה בשפה הרפואית כגידול שפיר.

שני סוגי הצלקות האחרונים עלולים לגרום לכאבים, לחוסר גמישות של העור במקום הצלקת, לרגישות יתר לשמש וכמובן, לפגם אסתטי משמעותי.

דרכי טיפול בצלקות

ישנן שיטות טיפול רבות ושונות לצלקות. עם זאת, בגיל המבוגר, חשוב להתייעץ עם רופא עור מומחה לפני שבוחרים בשיטת הטיפול ולקבל את אישורו לטיפול, על מנת שלא ייגרם נזק נוסף עקב טיפול לא נכון שאינו מתאים לגיל. דבר נוסף שחשוב לקחת בחשבון לפני שמתחילים בטיפול הוא, שניתן לטשטש צלקות, אך ברוב המקרים לא ניתן להעלים אותן לחלוטין. כמו כן מומלץ לטפל בצלקות בהקדם, משום שככל שהצלקת טרייה יותר, כך הטיפול יהיה אפקטיבי יותר.

בין השיטות המקובלות:

  • ניתוח – זו האופציה המסובכת מבין כולן. ניתוח מיועד בעיקר לצלקות חמורות אשר גורמות לכאבים ולהגבלה בתפקוד.
  • פילינג – בשיטת טיפול זו מורחים על העור חומר כימי אשר גורם לקילוף עמוק של שכבת העור העליונה. לאחר ששכבה זו מתקלפת, מתגלה שכבת עור חדשה בעלת מרקם אחיד וחלק יותר מאשר לפני הטיפול.

ישנן גם שיטות קוסמטיות לטשטוש צלקות קלות יותר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר