המחלקה לשירותים חברתיים

סוגיית הדיור עבור בני גיל הזהב היא אחת החשובות ביותר בשלב זה של חייהם. עם זאת היא ממש לא הסוגיה היחידה שחשוב להתייחס אליה. בני גיל הזהב ניצבים מטבע הדברים מול מגוון רחב של בעיות – פיזיות, קוגניטיביות, נפשיות, כלכליות וכן הלאה – וזקוקים לסיוע על ידי הגורמים השונים.

לחלק מרכזי מאוד בסיוע הניתן בישראל לקשישים, כמו גם לאוכלוסיות נזקקות או מחלקות אחרות, אחראיות המחלקות לשירותים חברתיים הפועלות מטעם משרד הרווחה בכל אחד מהרשויות המקומיות בישראל.

מה תפקידן של המחלקות לשירותים חברתיים?

המחלקות לשירותים החברתיים ברשויות המקומיות בישראל, הידועות גם בתור "לשכות הרווחה", מספקות מגוון רחב של פתרונות עבור פרטיים, משפחות וקהילות. המכנה המשותף הוא באוכלוסיות העומדות בשני קריטריונים עיקריים: הראשון הוא נזקקות, כלומר קושי מוכח המוגדר בתקנון העבודה הסוציאלית. התנאי השני, תחת השם "זכאות", הוא הצדקה כלכלית לקבלת הסיוע מכספי הציבור. בחלק מהאוכלוסיות, נדרשים מבחני הכנסה לצורך קביעת מידת הסיוע הכלכלי שיכול לקבל פרט מסוים.

במובן הרחב יותר, המחלקות לשירותים חברתיים ברשויות המקומיות השונות פועלות בתחומים דוגמת אבחון, תמיכה, טיפול, מניעה, הגנה, שיקום וכיוצא בזה. את עיקר העזרה מעניקים עובדים סוציאליים מן המניין. לצד הסיוע הפרטני הניתן לאוכלוסיית הזכאים (עבורם המחלקות יכולות לשמש יותר מאשר אוזן קשבת), מדובר כאן בפעילויות ברמה המקומית או אפילו הארצית.

בנוסף לכך, מנוהל כיום על ידי משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מאגר מידע המאגד בתוכו את נתוני היסוד של המשפחות המטופלות על ידי המחלקות בכל רשות מקומית.

עד כמה מדיניות הרשות המקומית משפיעה?

למרות שמטרת העל ושמגוון השירותים הכללי של המחלקות לשירותים חברתיים נראה דומה על הנייר, בפועל עשויים להיות הבדלים לא קטנים באופן שבו פועלת המחלקה הייעודית ברשות מקומית נתונה. הסיבה לכך, כאמור, היא שבישראל (בדומה למודל האירופי ובניגוד למודל האמריקאי), חלק מרכזי בדאגה לפרט היא ברמה המקומית ולא הלאומית. המשמעות היא שסוגיות דוגמת אופי הפעילות של הרשות המקומית, סדרי העדיפויות שלה, התקציב וכדומה עשויות להשפיע על האופן בו המחלקות האלה מתנהלות הלכה למעשה.

הפנייה של האדם הזקוק לשירותים, קשיש במקרה הזה, צריכה להיעשות לרשות המקומית אשר בתחומיה הוא מתגורר, בין אם בדירה ובין אם במוסד אחר המיועד לבני גיל הזהב. יכול בהחלט להיות מצב בו הפנייה למחלקה תיעשה על ידי בעל מקצוע מוסמך הפועל מטעם האדם המבוגר, למשל פקיד סעד בשירות הזקן (עובד סוציאלי לקשישים).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר