בדידות: איום בריאותי הולך וגובר לקשישים

למרות שכל אדם שונה, ניתן לקבוע כמעט בביטחון, שרוב האנשים מעוניינים ליצור קשרים חברתיים. למרות שבכל חברה ובכל תרבות ישנם את אלה המעדיפים להתבודד, הרוב המוחלט של האנשים מעדיף את תחושת ה"ביחד".

אך אם בגיל צעיר קל מאוד להימנע מהבדידות, הרי שבגיל הזהב מתברר כי המשימה הולכת ונעשית קשה יותר. חשוב לדעת מדוע זה קורה, מהם הסיכונים של הבדידות בגיל זה ומעבר לכך – מה ניתן לעשות כדי לסלק את הבדידות.

בדידות ופטירת בני הזוג

תחושת בדידות בקרב בני גיל הזהב מתפתחת כתוצאה מסיבות רבות. במקרים רבים, היא נובעת משינויים בתא המשפחתי. כשזוגיות רבת שנים מופרת בשל פטירה של אחד מבני הזוג, נותרים האישה או הבעל עם תחושה של חלל ריק. לפעמים, כשבן או בת הזוג שנפטרו היו "הרוח החיה", הפעילים יותר, האנרגטיים, המכה קשה שבעתיים.

גם קשישים שלא ניהלו חיי משפחה יציבים בגיל מבוגר, למשל בשל גירושין, חווים בדידות ביתר שאת. חשוב מאוד שהקהילה כולה אך בראש ובראשונה בני המשפחה, הילדים, הנכדים, האחיינים, ייקחו אחריות ויסייעו לדור המבוגר להרגיש באמת חלק מהמשפחה. חשוב לארח את הדור המבוגר וחשוב לבוא להתארח, להעניק תשומת לב, להקשיב.

בריאות, ניידות ובדידות

בדידות איננה רק תחושה של מועקה בלב, תחושה לא נעימה של אדם שנמצא לבדו. תחושת הבדידות מביאה עימה גם דיכאון וגם סטרס. אין זה נדיר כי בני גיל הזהב שמרגישים בודדים מאבדים באופן עקבי את שמחת החיים. דיכאון והיחלשות של המערכת החיסונית הם תוצאות אפשרויות של מחלות רבות הקשורות למצב הנפשי הרעוע המאפיין את הקשישים הבודדים. בדידות היא בהחלט מחלה ואסור להיכנע.

חשוב לזכור שקשישים עשויים להימנע מיצירת קשרים חברתיים בין היתר מן הסיבה שקשה להם לצאת מהבית. פגיעה בניידות, למשל, בשל מחלות או בשל חולשה. בחלק מהמקרים, הקשיש סובל מבושה בשל תופעות כגון שליטה חלקית על סוגרים, כך שישנה התנתקות מהסביבה התומכת. למשפחה הקרובים יש אחריות ויכולת להשפיע, אך גם בני גיל הזהב עצמם יכולים לקחת את חייהם בידיהם.

יש כיום מגוון פתרונות שיכולים להפוך גם אנשים מוגבלים לאנשים ניידים ופעילים – קלנועיות יכולות לסייע בניידות. חיתולים למבוגרים יכולים לסייע לאלה הרוצים להימנע ממצבים מביכים. וכפי שנראה מיד, יש מגוון פתרונות קהילתיים ואחרים שיכולים להרחיק את הבדידות ולקרב את שמחת החיים.

המאבק בבדידות – יש פתרונות

יש פתרונות רבים שיכולים לעזור לבני הדור הוותיק להרגיש חלק מהקהילה, חלק מהחברה. למשל, ניתן לפנות למחלקת השירותים החברתיים בעירייה, ניתן לשוחח עם עובדת סוציאלית, על מנת למצוא פתרונות מקובלים. ניתן לקבל הפניה למועדוניות לבני גיל הזהב, שבהן ישנן פעילויות מודרכות בעלות אופי חברתי.

בני גיל הזהב שחווים בדידות בבית, יכולים בהחלט לשנות את המצב אם ייקחו החלטה ויעברו לדיור מוגן, שם בכל יום ויום יש אפשרות להשתתף בפעילויות אין ספור. אפשר להצטרף להרצאות המתקיימות מטעם גופים עירוניים או פרטיים ויש גם קבוצות שמתארגנות לצורך טיולים לפנסיונרים.

שיטה מעולה המתאימה גם למוגבלים בניידות היא להצטרף ללימודי מחשבים ואינטרנט שיפתחו עולם חדש. יש אפילו מתנדבים המגיעים לבתיהם של קשישים ומלמדים אותם איך גולשים באינטרנט, איך משתמשים בטלפון סלולרי. בצורה כזאת ניתן לשמור בקלות רבה על קשר עם בני המשפחה ואף ליצור קשרים עם קהילה טכנולוגית ענפה, בארץ ובעולם, בעברית ובשפות אחרות.

 

אולי יעניין אותך לקרוא גם:

מחפשים בתי אבות סיעודיים? ריכזנו עבורם רשימה עדכנית של כל בתי האבות הסיעודיים בישראל

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר