בית אבות או מטפל – מה עדיף?

קשישים רבים, אשר מגיעים למצב שבו הם לא יכולים לטפל בעצמם, עומדים בפני ההתלבטות האם להישאר בבית עם מטפל צמוד או לעבור לבית אבות. פתרונות דיור לגיל הזהב הינם רבים ובדרך כלל גם בני המשפחה – הילדים ובטח בן הזוג אם ישנו- לוקחים חלק בהחלטה, כיוון שהדבר משפיע גם עליהם ועל היחסים שלהם עם בן המשפחה המבוגר.

ההתלבטות בין שתי האפשרויות אינה פשוטה והיא גם אינה זהה לכל אחד ואחת. ההחלטה הזו קשורה בגורמים רבים: אופיו של הקשיש, מידת העצמאות, המצב הרפואי, הקרבה הגאוגרפית לבני משפחה וחברים, היכולת הכלכלית וגורמים נוספים אחרים. לפיכך, אין תשובה אחת שנכונה לכולם.

כדאי לקחת את הזמן הנדרש כדי להתייעץ ולערוך בדיקה מעמיקה של האפשרויות הבאות: בית אבות, דיור מוגן, מטפל בבית. נסקור כאן כמה גורמים משמעותיים לגבי כל אפשרות:

מטפל בבית

העסקת מטפל בבית- עובד זר או מטפל ישראלי- דורש הסתגלות מסויימת לנוכחותו של אדם נוסף וצמוד בבית, אך ההסתגלות קלה יחסית משום שהקשיש נשאר בביתו שלו, בתוך הסביבה המוכרת והנוחה.

התהליך של העסקת עובד זר כרוכה בבירוקרטיה שאורכת לעתים זמן וגם בחירת האדם המתאים אינה תמיד קלה וצריך שיהיה חיבור בין הקשיש למטפל כדי ששני הצדדים יהיו מרוצים וילמדו לקבל זה את זה. העצמאות בבית רבה יותר לעומת בית אבות וכך גם החופש לבחור- את שעות הארוחות ואת התפריט, את הרופא המטפל, את הסביבה החברתית, את המכבסה… כל מיני החלטות יומיומיות שנלקחות מהקשיש עם המעבר לבית אבות.

גם מבחינה כלכלית, אחזקת מטפל בבית היא כמעט תמיד זולה בהרבה ממעבר לבית אבות, במיוחד אם המימון של המטפל או חלקו מגיע מביטוח לאומי. חשוב לדעת, כי ישנן זכויות סיעוד לניצולי שואה המאפשרות להם שעות סיעוד נוספות וכן סיוע כספי ברכישת מוצרים ואביזרים רפואיים. יחד עם זאת, החסרון של הישארות בבית הוא בעיקר העובדה שאין השגחה רפואית צמודה ויש צורך להתנייד לקופת החולים לצורך בדיקות וטיפולים, דבר שנחסך מקשישים המתגוררים בבית אבות.

בנוסף, החיים בבית עלולים להיות בודדים וקשישים רבים נוטים להסתגר ולוותר על טיולים, מפגשים עם קרובים ופעילויות פנאי. במידה והקשיש או בני משפחתו בוחרים באופציה של מעבר לבית אבות או לדיור מוגן, ניתן להעסיק גם שם מטפל סיעודי פרטי. להרחבה: העסקת מטפל סיעודי בבית אבות או דיור מוגן

לגור בבית אבות

המעבר לבית אבות הוא מעבר למקום שבו אין דאגות: לא צריך לדאוג לאוכל, לקניות, לכביסה, לרופא- כל השירותים נמצאים במקום אחד. יש מי שישגיח עליכם 24 שעות ביממה, יבשל, יכבס, יגהץ וינקה עבורכם.

זה מוריד נטל רב מהכתפיים, כולל נטל הדאגה הכלכלית היומיומית: משלמים מראש על כל השירותים ולא צריך להתעסק תדיר עם חשבונות.

יתרון חשוב נוסף הוא האספקט החברתי: ממש מחוץ לחדר נמצאים אנשים רבים בני גילכם, אשר כמהים גם הם לחברה, ויחד ניתן להעביר את הזמן במגוון של פעילויות חברתיות וחוגים שבית האבות מציע.

החסרון של המעבר לבית אבות הוא בעיקר עצם המעבר: ויתור על המקום הנוח והמוכר לטובת מקום זר ומרוחק לעתים, מחוץ לשכונה ולסביבה המוכרת. ההסתגלות לבית האבות לוקחת זמן ועדיין חלק מהדיירים מתגעגעים לדירה המרווחת שלהם, או לעובדה שבני המשפחה היו יותר קרובים, או למוכר מהמכולת שהכירו כל החיים.

כשמדובר בבית אבות צריך לזכור שיש שפע של אפשרויות, גם למי שזקוק לעזרה סיעודית: מחלקה סיעודית בדיור מוגן, בית אבות סיעודי או מחלקות המותאמות לצרכים השונים. אחד היתרונות של בית אבות על פני מטפל בבית זו האפשרות לקבלת השגחה וטיפול רפואי רציני במקום המגורים.

מטפל סיעודי בדיור מוגן

אפשרות שלישית שעוד לא הוזכרה יכולה להתאים למי שזכאי לסיעוד עפ"י "חוק הסיעוד". ניתן לעבור לדיור מוגן רגיל, המאפשר לדיירים עצמאות מלאה ומספק מגוון פעילויות, יחד עם מטפל צמוד אשר מסייע בכל הצרכים היומיומיים.

במידה ובחרתם בבית אבות, מומלץ לקרוא את מדריך לחיפוש בתי אבות, המפרט אילו פרמטרים חשובים בבואכם לבחור את בית האבות האידיאלי.

 

אולי יעניין אותך גם:

פעוטות ודיירי בית אבות נפגשים בפרויקט ייחודי שבו כל הצדדים מרוויחים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר