בית אבות למען הקהילה

אחד הדברים התורמים להעלאת הדימוי העצמי ושמירה על תחושת החיוניות של קשישים, היא היותם בעלי משמעות ותפקיד, קומפטנטיים ותורמים לחברה. הרצון לסייע לקשישים להמשיך ולחוש בעלי משמעות ותורמים לקהילה, וכן הרצון להפוך את בית האבות לחלק אינטגראלי ופעיל בחיי הקהילה, גורם לצוותים המקצועיים בבתי האבות לחשוב על אפשרויות של עירוב בית האבות עצמו בחיי הקהילה, ועירוב הקשישים כפרטים בקהילה בה שוכן בית האבות.

בית אבות – השתלבות הדיירים בקהילה

קשישים רבים חוששים מן המעבר לבית אבות, עקב התחושה ש"זו התחנה האחרונה" – בית האבות יהיה מקום מבודד, בו הם יפגשו רק עם קשישים וחולים, אין יוצא ואין בא. על מנת לגרום לזרימה, התעניינות ותנועה של אנשים צעירים ובני כל הגילאים אל בית האבות, נעשים מאמצים לגייס את משאבי בית האבות לשירות הקהילה. כמו כן נעשים ניסיונות להכשרת הצוות המטפל בבית אבות למצויינות ארגונית, אשר תאפשר להעניק את הטיפול הראוי ביותר לאוכלוסיית הקשישים המתגוררים בבית האבות.

  • פתיחת בית הכנסת בבית האבות לשימוש הקהל הרחב: בתי אבות דתיים בהם יש בית כנסת השייך לבית האבות, יכולים לפתוח את שערי בית הכנסת לציבור המתפללים הרחב. פתיחת שערי בית הכנסת תהפוך את בית האבות למקום הנותן שירות לקהילה כולה ולא רק לזקנים. צעד זה יסייע בשיפור תחושת הדיירים בקשר לבית האבות שלהם. הם ירגישו רצויים ובעלי תפקיד ומשמעות. הדבר יכניס חיים ורוח צעירה לבית הכנסת, ויבטיח השתתפות רבה יותר בתפילות, ללא החשש מקושי בהשלמת מניין.
  • אירועי מכירה של עבודות היד של קשישים מבית האבות: דיירי בתי האבות משתתפים בשעורי מלאכת יד, ציור, תכשיטנות ועוד. בשעורים אלה מגלים הקשישים כישרונות שהיו חבויים כל השנים ולא הגיעו לידי מיצוי וביטוי. ישנם בתי אבות העורכים ירידי מכירה של עבודות הקשישים: עבודות סריגה, ציורים, תכשיטים ועוד. קשישים המסוגלים לכך, יכולים לשמש כמוכרים באירועי המכירה הללו. העובדה שלעבודותיהם יש ביקוש ושהם עצמם "עובדים" במכירתן גורמת לסיפוק רב לקשישים ולתחושה של עשייה. בכסף שנאסף ניתן לרכוש משהו לבית האבות או אף לתרום לנזקקים, דבר שיעצים את תחושת התרומה והסיפוק.
  • שיתוף אוכלוסיה צעירה, למשל ילדי גן, בשעורי ההתעמלות של בית האבות: הזמנת קבוצות אוכלוסיה נבחרות להשתתף בחוגים בבית האבות יחד עם הקשישים יכולה לשמח את הקשישים ואת האורחים. למשל: חוג התעמלות בשילוב ילדי הגן יעשיר את התכנית שמקבלים ילדי הגן ויגרום לקשישים תחושה של תרומה. ניתן לשלב בשיעור זוגות של קשיש וילד, כאשר הקשיש ה"ותיק" בשיעור יכול להדריך את הילד לגבי התרגילים. קבוצה נוספת שתשמח להשתתף בשעורים הן אמהות חד הוריות שאינן יכולות לממן באופן פרטי שעורי התעמלות או חוגים אחרים. האמהות יהוו חברה צעירה לקשישים, והקשישים ירגישו שהם תורמים לקהילה.
  • אירוח צעירים בבית האבות, כמו הזמנת חיילים בודדים להשתתף בליל הסדר בבית האבות: בית האבות יכול להזמין קבוצה של אוכלוסיה מסוימת כגון חיילים בודדים לאירועים, במיוחד בחגים הנחשבים חגים משפחתיים, כגון ליל הסדר. כך גם הקשישים שנאלצים לבלות את ליל הסדר בבית האבות וגם החיילים הבודדים שלא הוזמנו לליל הסדר יוכלו ליהנות מחג שמח וחם, וכולם ירגישו תורמים ונתרמים.

קשישים מתנדבים בקהילה

כפי שקשישים בקהילה שבריאותם תקינה משתתפים בפעילויות התנדבות, כך גם קשישים בבית האבות יכולים להשתתף בפעילויות התנדבות בהתאם למצבם הבריאותי והתפקודי:

  • פרויקט של גמלאים המסייעים לילדי כיתות ז' ב"מסע השורשים" לקראת הבר – מצווה, נערך במספר רשויות מקומיות לשמחת הקשישים והילדים.
  • קשישים מתנדבים בסיוע למשמרות הזהב.
  • קשישים מתנדבים בעזרה לקשישים סיעודיים או תשושי נפש המרותקים לביתם
  • "סבתא סורגת": סבתות הסורגות סוודרים וצעיפים לילדים נזקקים.
  • לקשישים יש הרבה מה לתרום לחברה ולקהילה. גיוס בית האבות ודייריו לשיתוף ותרומה לאחרים יתרום הן לקשישים והן לאלה שייהנו מעזרתם.

כותב המאמר: ראובן סולומון. מנהל בית האבות מונטיפיורי, פתח תקווה לפניה: : [email protected]

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר