בית אבות סיעודי מורכב

כאשר אנשים מרותקים לכיסא או למיטה הם מוגדרים כסיעודיים. הגדרה זו ניתנת בשל רמת התפקוד של הקשיש ללא קשר לנסיבות אשר גרמו למצב זה או למידת סבלו עקב הבעיות הרפואיות עימן הוא מתמודד. במקרים מסוימים, כאשר המחלות מהן סובל הקשיש מחייבות סוגי טיפול מיוחדים, הוא יוגדר כסיעודי מורכב, כאשר מסגרת הטיפול המתאימה תהיה בית אבות לסיעודי מורכב.

חולה סיעודי מורכב

הקשיש יוגדר כסיעודי מורכב במידה ומצבו הבריאותי מחייב טיפולים אשר הוגדרו כטיפולים בעבור מצב סיעודי מורכב, ביניהם טיפול במשככי כאבים מסוימים, תלות במכשירי הנשמה, עירוי תוך ורידי קבוע וקבלת דיאליזה.

לעיתים, נקבעת הגדרת מצב תפקודי כסיעודי מורכב נעשית  על פי דרגת תלותו במכונות, למשל היותו מחובר למכשיר ההנשמה למשך 24 שעות ביממה. על פי סוג המכשיר, למשל הנשמה הניתנת דרך הגרון. או על פי חומרת מצבו, למשל פצעי לחץ מדרגה 3 ומעלה.

מוסד סיעודי מורכב

תחילה, מטופל החולה במחלקות הנמצאות בבתי חולים גריאטריים ומרכזי השיקום. במקרים בהם מוגדר החולה כסיעודי מורכב באופן קבוע, הוא מועבר למסגרת של בית אבות סיעודי מורכב. בית אבות סיעודי מורכב מספק טיפול סיעודי אינטנסיבי ותשתית רפואית החיוניים למטופל. בית האבות כולל צוות העובד במתכונת של בית חולים, מכשור רפואי ויחידות לטיפול נמרץ.

למרות שקיימת הפרדה בין מחלקות סיעודי מורכב לבין שאר המחלקות בבית האבות, הן משמשות את דיירי המחלקות האחרות במצבי חירום ובכך נמנעים אשפוזים בבית החולים. מכיוון שהמחלקות לסיעודי מורכב בעלות אופי והתנהלות של בית חולים, בעבור אנשים במצב תפקודי סביר, כגון חולי דיאליזה אשר הולכים בכוחות עצמם, ניתנת האפשרות להשתלב בפעילויות החברתיות של המחלקות האחרות.

מימון טיפול

קופת חולים היא האחראית על מימון הטיפול של אדם המוגדר כסיעודי מורכב, כאשר ההשתתפות העצמית מסתכמת בכ-3,000 שקלים לחודש.  בנוסף, לבעלי ביטוח סיעודי משלים ניתנות הנחות והטבות נוספות.

הגדרת האדם כסיעודי מורכב ניתנת בדרך כלל על ידי רופא בית החולים בו הוא מטופל או מאושפז. בשל העובדה שהרשות הקובעת הינה גם הרשות המממנת, הקריטריונים להגדרה זו מחמירים.

אשפוז באופן פרטי

במקרים בהם נופלת הגדרת החולה בין הכיסאות או כאשר המשפחה אינה מעוניינת במוסדות המוצעים דרך קופת החולים, קיימים מוסדות בהם ניתן לאשפז אדם סיעודי מורכב באופן פרטי בעלות של כ- 800 שקלים ליום.

אשפוז בית

לא ניתן לטפל בחולה סיעודי מורכב באשפוז בית, בשל הצורך בטיפול רפואי צמוד, בדיקות תכופות והתנהלות של מצבי חירום. עם זאת, קיימים מקרים בהם חולה סיעודי מורכב יכול להמשיך ולגור בביתו, ביניהם מטופלי דיאליזה וחולים אונקולוגיים הנעזרים במשככי כאבים, אך לא מחוברים למכשירים.

לסיכום, לעיתים קרובות, בשל המשמעות הטעונה של המונח סיעודי מורכב, יתכן בלבול בקרב המשפחה ונטייה לחשוב כי בשל סבלו של האדם, חוסר תפקודו והיותו סובל ממגוון מחלות, יש להגדירו כסיעודי מורכב, לכן, על מנת לחסוך זמן ומשאבים על מאבקים וויכוח, מומלץ למשפחת החולה לבחון היטב אם מצבו אכן מחייב הגדרתה זו.

בנוסף, בשל העובדה כי עלות מוסד סיעודי מורכב ממומנת על ידי קופת החולים, קיימת נטייה להעדיף הגדרה זאת על פני הגדרת סיעודי רגיל. חשוב לציין, כי שיכון אדם במחלקת סיעודי מורכב וביקורים במחלקה זו, אינם פשוטים בשל אווירת המקום. על כן, במידה ומופנה החולה למחלקות אחרות, יטיב הדבר עם מצבו הרגשי של המטופל ובני משפחתו.

גרים בפתח תקווה? כנסו לרשימה המלאה ואולי תמצאו בית אבות ליקירכם –  בתי אבות בפתח תקווה

 

אולי יעניין אותך גם:

מבט על מחלקות סיעודיות בבתי אבות ומרכזי בדיור מוגן בארץ – מעלויות ועד מכלול השירותים

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר