גמילה מכדורי שינה בגיל הזהב

שנת לילה טובה יכולה לעשות את ההבדל בין אדם מאושר לאדם דכאוני ומרוגז. השינה חשובה לגורמים בריאותיים רבים וביניהם מצב הרוח והתפקוד שלנו במהלך היום. היינו מצפים שלאחר יום עמוס בתלאות וקשיים אנחנו פשוט נצנח למיטה ונרדם, אולם העובדה היא שזה לא כל כך פשוט. ישנם גורמים רבים שמדירים שינה מעינינו, חלקם פיזיולוגיים ואחרים נפשיים, וחשוב מאוד לאתר אותם בכדי שניתן יהיה לטפל בהם.

בקרב קשישים נפוץ מאוד לראות בעיות שינה וקשיי הירדמות. באופן טבעי ומשום מה ככל שאנחנו מזדקנים אנחנו מתקשים לישון שנת לילה רציפה או שינה ארוכה. אצל גברים בני גיל הזהב, הפרוסטאטה יכולה להעיר אותם מספר פעמים בלילה בכדי ללכת לשירותים, והן גברים והן נשים מוצאים את עצמם ישנים פחות ממה שהיו רגילים. מדובר בתופעה מוזרה, שכן הצורך בשבע עד שמונה שעות שינה בלילה אינו פוחת אך הגוף "לא מאפשר" לקשישים לישון שינה טובה.

בארץ חיים היום גם קשישים רבים שהם ניצולי שואה ולעיתים טראומות שחוו בצעירותם גורמות להם לסיוטים בלילה ולנדודי שינה שאינם מאפשרים להם לישון כהלכה.

הפתרון לקשיי השינה

שינה בעייתית יכולה לקבל עזרה במספר דרכים טבעיות: ביצוע של פעילות גופנית מספר שעות לפני השינה, שתייה של כוס תה מרגיעה או נשימה של אוויר צח יכולים כולם לעזור בתהליך ההירדמות, אולם ישנן פעמים בהן שיטות אלה פשוט לא עובדות.

השימוש בכדורי שינה נעשה נפוץ מאוד בשני העשורים האחרונים. מדובר בתרופות מקבוצת ה"בנזודיאזפינים" שמשמשות לטיפול בהפרעות שינה חרדה ומתח. התרופות גורמות לאפקט משולב של הרפיית שרירים, הרגעה ויש להן גם השפעה אנטי-חרדתית. התרופות הנפוצות בשימוש תחת קבוצה זו הן: קסנקס, לוריוון, ואבן, בונדורמין וואליום.

כל הכדורים ניתנים אך ורק עם מרשם רופא, אולם ניתן לקבל מרשם כזה בקלות יחסית. חשוב לזכור שלתרופות הנ"ל יש תופעות לוואי והשפעה ממכרת, הדורשת העלאה של המינון בכל פעם שהגוף מסתגל אליהן.

תופעות הלוואי וההתמכרות

כאמור, כדורי השינה מקבוצת הבנזודיאזפינים אינם מיועדים בדרך כלל לטיפול מתמשך ואם הם ניתנים בהתוויה כזו, יכולה להיווצר תלות של המטופל בתרופה. התלות מביאה לצורך בהעלאת מינון התרופה, מה שמגביר את הסיכוי להופעה של תופעות לוואי.

בין תופעות הלוואי הנפוצות של תרופות מקבוצה זו ניתן למנות: נמנום, בלבול, סחרחורות, טשטוש ראייה, גמגום, חולשה, חוסר קואורדינציה וקשיי נשימה. כמו כן, תופעות נפוצות אחרות של התמכרות הן החמרה של הסימפטומים שגרמו להתחלה בשימוש בכדורי שינה: ניתן לראות הופעה מחודשת ואף חמורה יותר של חרדות, קשיים בשינה, כאבי ראש וחולשה.

לטיפולי גמילה מכדורי שינה לחצו כאן

כיצד ניתן לטפל בהתמכרות?

בכדי לטפל בהתמכרות ביעילות תחילה יש לזהות את הסימנים שלה וכמה שיותר מוקדם כך יותר טוב- זאת על מנת למנוע נזק כלשהו לצמיתות. בחלק ממקרי הגמילה יש צורך לבצע אותה במרכז גמילה בכדי להקל על תופעות הלוואי שיכולות להיות לה, אולם במרבית המקרים אין מניעה לעבור את התהליך בבית ואף רצוי מאוד להיעזר בתמיכה של המשפחה.

השלב הראשון בתהליך הגמילה הוא הפחתה הדרגתית של מינון כדורי השינה הנצרכים. ההדרגתיות חשובה מאוד בייחוד במצבים בהם השימוש בכדורי השינה היה ממושך. אין להפסיק לקחת את כדורי השינה בבת אחת. זהו מהלך מסוכן שיכול להוביל לתופעות לוואי קשות.

בשלבי הגמילה הבאים ובמקביל להפחתת המינון של כדורי השינה יש ליצור הרגלי שינה חדשים ו"שגרת שינה" בדיוק כפי שמקנים לילד- יש למצוא גורמים סביבתיים ואישיים שיוצרים רוגע ומכינים את האדם לקראת השינה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר