דיור מוגן בבית

גיל הזקנה מביא עמו בעיות בריאות וקשיי תפקוד המעלים את השאלה לגבי מסגרת המגורים המתאימה לקשיש ומידת העזרה וההשגחה לה הוא זקוק. קשישים רבים ובני משפחותיהם בוחרים בשלב זה במסגרת של דיור מוגן או בית אבות, שם יקבל הקשיש את כל העזרה והטיפול. אולם ישנם מצבים בהם הקשיש אינו מעוניין לעזוב את ביתו, או שמסיבות כלכליות ואחרות אפשרות של דיור מוגן או בית אבות אינם ברי ביצוע. במצבים אלה בוחרים קשישים רבים ובני משפחותיהם באופציה של דיור מוגן בבית.

הנגשת הבית לקשיש

המונח "דיור מוגן בבית" מתייחס לקשישים הממשיכים להתגורר בביתם, אך הבית מותאם לצרכיהם על מנת להיות כמה שיותר בטיחותי עבורם, וכן מירב השירותים מגיע אליהם הביתה.

הנתונים מראים כי מירב התאונות והפגיעות בקשישים קורות בבית או סמוך לבית. קשישים נמצאים בסיכון לנפילות או החלקות, והנזק העלול להיגרם לקשישים בעקבות תאונות אלה עלול להיות חמור ולדרוש תקופת החלמה ארוכה וכואבת.

הסיבות לנזקים החמורים הנגרמים לקשישים עקב נפילה או החלקה בבית נובעות לרוב מבית שאינו מאורגן בצורה בטיחותית וכן מן העובדה שהקשיש נמצא רוב הזמן לבדו באין מישהו נוסף בבית, האיחור במתן הטיפול עלול להחמיר את הנזק.

ארגון הבית בצורה בטיחותית

במידה ומחליטים כי הקשיש יישאר לגור בביתו, יש לסייע במניעת תאונות בבית ולארגן את הבית כך שיותאם לצרכיו של הקשיש ויהיה בטיחותי עבורו עד כמה שאפשר. במידה ואפשר, מומלץ לשכור את שירותיו של יועץ מקצועי אשר יסייר בבית ויערוך רשימה של מוקדים העלולים להוות סיכון או חוסר נוחות לקשיש. היועץ המקצועי יכול לתת המלצות ממוקדות לארגון הבית, הסרת חפצים מסוכנים, שימוש בכלי עזר נוחים ובטיחותיים ועוד.

במידה ולא ניתן להתייעץ באיש מקצוע, חשוב להתייחס לנקודות הבאות:

  • שטיחים: שטיחים עלולים להיות מוקד להיתקלות, נפילה והחלקה. הדבר הטוב ביותר הוא לקפל את השטיחים ולהוציאם מהבית. במידה ולא ניתן לעשות זאת, חשוב להקפיד על הדבקה או הצמדה של השטיחים לרצפה, באופן שלא יוכלו לזוז. כמו כן יש לוודא כי לשטיחים אין פינות מעוגלות בהן רגלו של הקשיש יכולה להיתקל, וכך הוא עלול ליפול.
  • חדר רחצה: המקלחת וחדר הרחצה הם אחד המקומות הנפוצים ביותר להחלקה ונפילה של קשישים. הרצפה הרטובה, לעתים רטיבות המעורבת בסבון מחליק, עלולים להיות מסוכנים. ישנם אמצעי בטיחות אשר בעזרתם ניתן למנוע החלקה באמבטיה או במקלחת: מעקה המקובע לקיר אותו יכול הקשיש להחזיק. כיסא מוצמד לרצפה עליו ניתן לשבת בשעת הרחצה, סגירה הרמטית של הדלת או הוילון של המקלחת כך שמים וסבון לא ידלפו החוצה, הצבת שטיח גומי המונע החלקה, ועוד.
  • חוטים ומכשולים: יש לעבור חדר חדר, ומכשיר חשמלי אחר מכשיר חשמלי ולהצמיד את חוטי החשמל או חוטים ומכשולים אחרים לקירות, כך שלא יהוו מכשול העלול לגרום לנפילה.
  • הקפדה על ארונות ודלתות הנסגרים היטב ואינם בולטים באופן בו הקשיש עלול להיתקל בהם.

שירותים עד הבית

קשיש הנשאר לגור בביתו זקוק לביקורים תכופים של בני משפחה ואנשי מקצוע. חייב להיות אדם הנמצא בקשר עם הקשיש מדי יום, ורצוי, יותר מפעם ביום.

  • שירותים רפואיים: קופות החולים מספקות שירותים רפואיים כשירותי אחות ורופא לקשישים המרותקים לביתם ומתקשים בניידות.
  • שירותי עובדת סוציאלית: המחלקות לטיפול בקשיש בלשכות הרווחה וחברות הסיעוד שולחות עובדות סוציאליות לערוך ביקורי בית בבתי הקשישים.
  • שירותי טיפול: חוק סיעוד מאפשר קבלת מטפל סיעודי (עובד זר או ישראלי) לטיפול בקשיש בביתו.

קשיש הנשאר בביתו, זקוק לארגון הבית והשירותים כך שיתאימו לצרכיו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר