הצעת חוק ניהול דיור מוגן

מוסד הדיור המוגן, לדיור ושירותים לאנשים מבוגרים המנהלים אורח חיים עצמאי, תופס תאוצה בשנים האחרונות. במסגרת זו נרקמת מערכת יחסים מיוחדת, לרוב ארוכת טווח, בין הדייר המבוגר למפעיל, מנהל הבית והצוות המשתייך אליו. הדיירים במסגרת זו ממנים את שהייתם מכל חסכונות חייהם ולרוב גם ממכירת בית מגוריהם. כספים אלו מופקדים בידי מפעילי ומנהלי הבתים, האמונים מאותו רגע ואילך על מתן הדיור המוגן לדייר המבוגר עד לאחרית ימיו.
חרף האמור, אין כיום חוק בישראל המסדיר מערכת יחסים מיוחדת ורגישה זו, הן מההיבט הסוציאלי והן מההיבט הכלכלי.


הנושאים העיקריים בהם עוסקת הצעת החוק הינם כדלהלן:
רישיון – מתן רישיון כתנאי להפעלת בית דיור מוגן בכפוף למילוי אחר תנאי כשירות משפטית, העסקת עובדים הכשירים בריאותית,  בעלי , ניסיון תעסוקתי, כישורים והכשרה מקצועית, ושמירה על תנאים תברואתיים נאותים, בטיחותיים, פיזיים וסביבתיים.
איסור המחאת חוזה הדיור – העברת או מכירת הזכויות בבית הדיור המוגן בכפוף לשמירה על זכויות הדיירים ובהסכמתם.
פיקוח – הקניית סמכויות אכיפה למפקחים מטעם משרד הרווחה. בין היתר סמכות להיכנס לבתי הדיור המוגן, לדרוש מידע, מסמכים ולחקור.
חובות המפעיל והמנהל – הטלת חובות אישיות על מפעיל ומנהל בית הדיור המוגן כגון: דאגה לשלום ורווחת הדייר, שמירה על פרטיותו, בדיקה יומית של שלומו, עמידה בתקנים של כח אדם וציוד, הבטחת מקום במחלקה סיעודית במחיר שהוסכם מראש, הוצאת מסמך גילוי נאות כל שנה על מצב החברה.
שקיפות – הסכם ההתקשרות בין הדייר לבית הדיור המוגן יכלול את כל הפרטים הנוגעים להתקשרות, לרבות, סל השירותים, כל התשלומים בהם מחויב הדייר, פירוט יחידת הדיור, התנאים למגורים, תנאי החזרת הכספים ומועדם, תנאים לפינוי יחידת הדיור, פירוט זכויות הדייר, פירוט הנושא הסיעודי.
סל השירותים – הרכבת סל שירותי חובה בסיסיים: שירותי בריאות ורפואה, שירותי עבודה סוציאלית, שירותי שמירה, ביטוח מבנה וצד ג', בטחון ובטיחות, שירותי אחזקה, שירותי ניקיון, שירותי תרבות וחברה, שירותי כוננות ומנגנון לבקרת מצבו של הדייר. ושירותים נוספים בתשלום לבחירת הדייר: אספקת ארוחות, עזרה בניהול משק בית, טיפול אישי, ליווי לקבלת טיפול רפואי חיצוני ושירותי הסעה.
תשלומים– הבית יוכל לגבות מהדייר רק תשלומים שסוכמו מפורשות בהסכם. התייקרויות של מחירי השירותים יחולו בכפוף לאישור גורם אובייקטיבי מקצועי.
וועדה מקצועית– הועדה המקצועית שתקבע את תפקוד הדייר בעת הכניסה ובעת שהייתו בבית תהיה אובייקטיבית וסמכויותיה יפורטו בתקנות.
וועד הדיירים – מתן מעמד לוועד הדיירים וקביעת רוב האסיפה.
הבטחת כספי הפיקדון – עד למועד כניסה לדירה-ערבות בנקאית. לאחר מכן-רישום הערת אזהרה עם מתן ייפוי כח לעו"ד מטעם הדייר והפקדת 60% מכספי הפיקדון בחברה לנאמנות של אחד מחמשת הבנקים הגדולים.
מועדי השבת הפיקדון – בהתאם לחוק המוצע.
מטפל אישי – מתן אפשרות לדייר להעסיק מטפל חיצוני על חשבונו ללא תוספת במחיר לבית הדיור המוגן.

———————————
הוגשה ליו"ר הכנסת והסגנים
והונחה על שולחן הכנסת ביום
כ' בכסלו התש"ע – 7.12.09

הכנסת השמונה-עשרה

הצעת חוק של חברי הכנסת         אורי אריאל
חיים אורון
איתן כבל
אלי אפללו
יולי תמיר
דב חנין
שלמה מולה
דניאל בן-סימון
אופיר פינס-פז
פ/1867/18

הצעת חוק הדיור המוגן, התש"ע–2009

פרק א': הגדרות
בחוק זה –
1.    הגדרות
"ארגון יציג" – ארגון שמטרתו לקדם ולהגן על זכויות דיירי בתי הדיור המוגן, הרשאי לייצג דיירים כאמור לפי חוק זה, מול מפעיל או מנהל של בית דיור מוגן, מפקח או הממונה, לפי העניין,  ובלבד שחברים בו לפחות שליש מדיירי אותו בית דיור מוגן שמטעמם פועל אותו ארגון;
"בית דיור מוגן" – מקבץ דירות שכולל לפחות 30 דירות, בו ניתנים שירותים לדיירים שמלאו להם 60 שנה ובני זוגם, במימון הדיירים, הגרים בדירות נפרדות;
"דייר" –  מי שמתגורר בבית דיור מוגן;
"דירה" – יחידת מגורים עצמאית בבית הדיור המוגן, לדייר לבד או יחד עם  דייר אחר מבחירה הדדית, שניתן לנהל בה משק בית עצמאי ללא עזרה;
"דמי אחזקה" – סכום חודשי שדייר משלם בתמורה לזכות המגורים של הדייר בבית הדיור המוגן ולקבלת סל השירותים הבסיסי;
"המפעיל" – מי שקיבל רישיון להפעיל בית דיור מוגן;
"המנהל" – המפעיל, לרבות מי שמונה מטעמו,כמנהל בית דיור מוגן;
"הסכם התקשרות" – הסכם בין הדייר לבין מפעיל הדיור המוגן או מי מטעמו, בדבר תנאי הכניסה לבית דיור מוגן, וכן בדבר תנאי התשלום, המגורים, והשירותים שיקבל הדייר בבית הדיור המוגן;
"ועד דיירים" – נציגי הדיירים אשר נבחרו באסיפה של דיירי בית הדיור המוגן על ידי מרבית הדיירים;
"הוועדה" – ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת;
"ועדה מקצועית" – ועדה כאמור בסעיף 14;
"חשבון חודשי" – פירוט התשלומים בגינם מחויב הדייר על ידי המפעיל בכל חודש;
"יורש" – אדם שנקבע כיורש בצו ירושה או בצו קיום צוואה, לפי העניין, כמשמעותם בחוק הירושה, התשכ"ה–1965 ;
"הממונה" – מנהל המרכז לשירות לזקן במשרד הרווחה והשירותים החברתיים;
"סל שירותים בסיסי" – סל שירותי חובה הניתנים בתמורה לתשלום דמי אחזקה חודשיים;
"סל שירותים נוספים" – סל שירותים הניתנים בתמורה לתשלום חודשי, נוסף לדמי האחזקה החודשיים, על פי בחירת הדייר;
"פיקדון" – סכום המשולם  על ידי הדייר למפעיל, בתמורה לזכותו של הדייר להתגורר ולהיות זכאי לסל השירותים הבסיסי או לסל השירותים הנוספים בבית הדיור המוגן ;
"השר" – שר הרווחה והשירותים החברתיים.
פרק ב': רישיון לניהול בית דיור מוגן
(א)    לא ינהל אדם ולא יפעיל בעצמו או באמצעות אחר בית דיור מוגן, אלא אם עמד בתנאי הכשירות שקבע השר  וקיבל מאת הממונה רישיון לנהל בית דיור מוגן (להלן – רישיון); רישיון כאמור יהיה מסוים לכל בית דיור מוגן.
2.    רישיון לנהל בית דיור מוגן
(ב)    לא ייתן הממונה רישיון אלא אם נוכח לדעת שמבקש הרישיון אחר התנאים לפי חוק זה.
(ג)    המעוניין להפעיל בית דיור מוגן יגיש לממונה בקשה לקבלת רישיון או לחידושו, והיא תכלול פרטים ויצורפו אליה מסמכים, הכל כפי שיקבע השר (להלן – "בקשה").
(ד)    בקשה לחידוש רישיון תוגש לממונה 45 ימים לפחות לפני מועד פקיעת תוקפו.
(ה)    רישיון ראשון יינתן לתקופה של שנה, והממונה רשאי לחדש את הרישיון לתקופות נוספות של שנתיים כל אחת.
(ו)    הממונה רשאי, מטעמים מיוחדים שיירשמו, לתת רישיון או לחדשו, לפי העניין, לתקופות קצרות מהתקופות שבסעיף קטן (ה); סבר הממונה כאמור, יודיע למגיש הבקשה בכתב מהם נימוקיו לכך וייתן לו הזדמנות לטעון את טענותיו  טרם מתן החלטתו.
(ז)    רישיון, לרבות זכות הנובעת מהחזקתו, אינו ניתן להעברה, אלא אם כן אישר זאת הממונה מראש ובכתב ובתנאים שקבע ואם שוכנע שמתקיימים בנעבר כל התנאים  שנקבעו לפי חוק זה.
(א)    לא ייתן הממונה רישיון ולא יחדשו, אלא אם מצא שהתקיימו כל אלה:
3.    תנאים למתן רישיון
(1)    מבקש הרישיון, ואם הוא תאגיד – גם בעל השליטה בו ומנהל התאגיד, לא הורשעו בעבירה שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה לא ראוי לתת רישיון או שהממונה סבר כי בשל עבירה כאמור, מתן הרישיון עלול לסכן את דיירי בית הדיור המוגן או לפגוע בטובתם; השר רשאי, באישור הוועדה, לקבוע עבירות שבשלן לא ייתן הממונה רישיון ולא יחדשו בהתאם לפסקה זו;
(2)    בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה לא ניתנה החלטה סופית בנוגע לבית הדיור המוגן שמגיש הבקשה או המנהל המועסק על ידו  ניהלו אותו, שבה הוחלט על אחד מאלה:
(א)    אי חידוש רישיון או ביטולו;
(ב)    הוצאת צו מינהלי לסגירת בית הדיור המוגן המתנהל ללא רישיון;
(3)     תנאי הכשירות למתן רישיון כאמור בסעיף 3, יכללו גם נושאים אלה:
(א)    תנאים להעסקת עובדים בנוגע להתאמה בריאותית, גופנית או נפשית והתניית העסקתם בקבלת אישור תקופתי מרופא על מצב בריאותם;
(ב)    תנאים בנוגע לניסיון תעסוקתי, כישורים והכשרה מקצועית, שיש בהם כדי להבטיח שבידי אלה לספק את השירותים המתחייבים על פי כל דין;
(ג)    תנאים תברואתיים, בטיחותיים וסביבתיים נאותים בבית הדיור המוגן, לרבות לעניין תזונה, מבנה, גודל ומפרט הדירות וגודל ואופי השטחים הציבוריים, נגישות של דיירי בית הדיור המוגן לדירות ולשטחים הציבוריים, ציוד, מיתקנים, שירותים, אמצעי בטיחות וסידורי אבטחה;
(4)    תנאים להעסקת עובדים בנוגע להתאמה בריאותית כאמור בפסקה (3)(א), ותנאים תברואתיים ותזונתיים כאמור בפסקה (3)(ג) ייקבעו בהתייעצות עם שר הבריאות;
(ב)    הממונה רשאי להתנות את מתן הרישיון או את חידושו, בתנאים נוספים על אלה המפורטים בסעיף קטן (א), אם מצא שתנאים אלה נדרשים לשם הסדרת פעילותו התקינה של בית דיור מוגן מסוים, מנימוקים שימסור למגיש הבקשה.
בתקופת תוקפו של רישיון יקיים בעל הרישיון, בנוסף לתנאים למתן רישיון לפי סעיף 3, גם תנאים אלה:
4.    חובות בעל רישיון
(1)    קיום הכשרה מקצועית תקופתית והדרכה מקצועית שוטפת של עובדי בית הדיור המוגן, כפי שקבע הממונה, ככל שקבע;
(2)    קיום הוראות שנתן מפקח בהתאם לסמכויותיו לפי חוק זה;
(3)    הימנעות מהעסקת עובדים שהורשעו בעבירה כאמור בסעיף 3(א)(1) או עבירה שהממונה קבע שמפאת מהותה, חומרתה או נסיבותיה לא ראוי שהם ישמשו בתפקידם בבית דיור מוגן, והודיע על כך לבעל הרישיון;
(4)    עמידה בהוראות כל דין לעניין ניהול עסק והעסקת עובדים;
(5)    הצגת הרישיון במקום בולט בבית הדיור המוגן כפי שקבע השר;
הממונה רשאי, לאחר שנתן למגיש הבקשה הזדמנות לטעון טענותיו, לסרב לתת רישיון או לחדשו אם מגיש הבקשה אינו עומד בתנאים הקבועים בסעיף 3, או מאותן סיבות שבשלן רשאי הוא לבטלו, להתלותו או להתנותו בתנאים, לפי הוראות סעיף 6, או אם התקיימו אלה:    5.    סירוב לתת רישיון או לחדשו
בשנתיים שקדמו להגשת הבקשה ניתנה החלטה סופית בנוגע לבית דיור מוגן, שמגיש הבקשה או המנהל המועסק על ידו קיימו או ניהלו אותה באחד מאלה:    (א)
(1)    בזמן שבו הותלה הרישיון לפי הוראות סעיף 6;
(2)    לאחר הוצאת צו מינהלי לפי סעיף 31 לסגירת בית דיור מוגן שניתן רישיון להפעילו וכל עוד הצו היה בתוקף.
(ב)   הממונה סבר כי לא חדלו להתקיים הנסיבות שבשלן ניתנה החלטה כאמור בפסקה (א), או שמגיש הבקשה או המנהל המועסק על ידו לא נקטו אמצעים מתאימים למניעת הישנותן של נסיבות אלה.
(א)    הממונה רשאי, לאחר שנתן לבעל רישיון הזדמנות לטעון את טענותיו, לבטל, להתלות או להתנות את הרישיון בתנאים, בהתקיים אחד מאלה:
6.    ביטול רישיון, התלייתו או התנייתו בתנאים
(1)    חדל להתקיים תנאי מהתנאים למתן הרישיון לפי סעיף 3 וחובות בעל הרישיון לפי סעיף 4;
(2)    בעל הרישיון הפר תנאי מתנאי הרישיון;
(3)    הרישיון ניתן על יסוד מידע כוזב או שגוי;
(4)    בעל הרישיון הוכרז פושט רגל או פסול דין, ואם הוא תאגיד – ניתן לגביו צו פירוק, מונה לו כונס נכסים או שהתאגיד החליט על פירוק מרצון.
(ב)    נוכח הממונה כי התקיים האמור בסעיף קטן (א)(1) או (2), יתרה בבעל הרישיון, בכתב, כי עליו לקיים את התנאי בתוך פרק הזמן שנקב בהתראתו; לא קוים התנאי בתוך פרק הזמן כאמור, רשאי הממונה לבטל את הרישיון.
(ג)    היה לממונה יסוד סביר להניח כי נגד בעל רישיון או נגד המנהל המועסק על ידו מתנהלים הליכים פליליים בקשר לעבירה כאמור בסעיף 3(א)(1), בתקופת תוקפו של הרישיון, רשאי הוא, לאחר שנתן לבעל הרישיון הזדמנות לטעון טענותיו, להתלות את הרישיון עד לסיום ההליכים כאמור.
(ד)    הממונה רשאי, לאחר שנתן לבעל רישיון הזדמנות לטעון את טענותיו, להוסיף תנאים על התנאים שקבע ברישיון לפי סעיף 3(ב) או לשנותם, אם מצא שהדבר נדרש לקיום חובות בעל הרישיון לפי סעיף 4, לרבות בשל שינוי הנסיבות לאחר מתן הרישיון.
(1)    הממונה ינהל מרשם של בתי דיור מוגן שניתן להם רישיון ושל בתי דיור מוגן שרישיונם הותלה או בוטל לפי סעיף 6.     (א)
7.    ניהול מרשם וטיפול בפניות ציבור
(2)    המרשם יהיה פתוח לעיון הציבור, והממונה יהיה רשאי לפרסם את הפרטים שבמרשם, כולם או חלקם, בכל דרך שיראה לנכון.
(ב)    הממונה ימנה גורם מטעמו, שפרטיו יפורסמו במקום גלוי לדיירים, אשר יהיה אחראי לטיפול בפניות הציבור לעניין הפרת חוק זה.
8.    איסור המחאת חוזה הדיור המוגן
המפעיל לא ימכור, לא יעביר את הבעלות בזכות להפעלת בית הדיור המוגן ולא יחתום על הסכם עם צד שלישי לניהול בית הדיור המוגן, אלא בכפוף לסעיף 2 ולהבטחת זכויות הדיירים באמצעות ועד הדיירים.
9.    חובות המנהל
המנהל אחראי –

(1)    לשלומו ולרווחתו של כל דייר תוך שמירה על כבודו ועל פרטיותו ותוך התחשבות ברצונו;
(2)    לבדוק מידי יום את שלומו של הדייר;
(3)    למנות ועדה מקצועית בבית הדיור המוגן ולכנסה לפי הצורך;
(4)    להעסיק עובדים כשירים ומיומנים;
(5)    להבטיח עמידה בתקנים המחייבים למתקנים, כוח אדם ציוד ושירותים ובכלל זה מתן כל השירותים הכלולים לפי חוק זה וניהולו השוטף של בית הדיור המוגן;
(6)    לקיום ההוראות לפי חוק זה, בהתאם למספר הדיירים בבית הדיור המוגן ולקיים את הסכמי ההתקשרות;
(7)    לספק, לדייר הזכאי לכך בהתאם להוראות הסכם ההתקשרות, מקום במחלקה סיעודית שבבית הדיור המוגן, ובהעדר מחלקה כזו, בבית דיור מוגן אחר באותה רמה לפחות, בהתאם למחיר שהוסכם לכך בהסכם ההתקשרות ובהסכמת הדייר.
(8)    להוציא בכל שנה עד ליום ה-1 ביוני  מסמך גילוי נאות מעודכן ליום ה-31 בחודש דצמבר של השנה הקודמת, בהתאם לפרטים שיקבע השר; המנהל יעמיד את מסמך הגילוי הנאות המעודכן לרשות הדייר, ללא עלות, לפני חתימת הדייר על הסכם ההתקשרות, על מסמך התחייבות או תשלום סכום כלשהו לבית הדיון המוגן, ויאפשר לדייר להציג את מסמך הגילוי הנאות בפני אחר לצורך התייעצות; מסמך גילוי נאות כאמור יכלול את הפרטים שייקבעו בתוספת הראשונה
(א)    המנהל ידווח לאיש הקשר כמשמעותו בתוספת השלישית  ולמפקח, מוקדם ככל שניתן, על כל אירוע חריג שאירע לדייר בבית הדיור המוגן, ולמפקח בלבד אם האירוע החריג לא נגע לדייר כאמור.     (9)
(ב)    העתק הדוח ישמר בתיק מיוחד בבית הדיור המוגן ויעמוד לביקורת המפקח.
(10)    לספק דיור חלופי לדיירי בית דיור מוגן אם הותלה הרישיון או בוטל או הוצא צו מינהלי המורה על סגירת בית הדיור המוגן; המנהל יציע לדיירי הדיון המוגן שלוש חלופות לסידור דיור חלופי; סידור דיור כאמור יהיה באזור בו נמצא בית הדיור המוגן ויהיה דומה ככל שניתן ברמת השירותים שניתנו לדיירי בית דיור מוגן עובר להתליית הרישיון או ביטולו, לפי העניין.
פרק ג': שירותים ודמי אחזקה
(א)    הסכם ההתקשרות יכלול ויפרט את סל השירותים הבסיסי, סל השירותים הנוספים.    10.    סלי השירותים
(ב)    סל השירותים הבסיסי וסל השירותים הנוספים יהיו כמפורט בתוספת השניה ובהיקף שיתאים למספר הדיירים בבית הדיור המוגן.
(ג)    בכפוף לסעיף קטן (ד), המפעיל לא יהיה רשאי להפחית את היקף ורמת השירותים הקיימים בבית הדיור המוגן.
(ד)    השר רשאי בצו להוסיף שירותים נוספים לסלים המנויים בתוספת ובאישור הוועדה להעביר שירותים מסל אחד למשנהו או לגרוע שירות מסל שירותים.
(ה)    המפעיל ימסור לדייר, בכתב, בתחילת כל חודש את החשבון החודשי בגין החודש שקדם לו.
(א)    שירות הניתן בידי ספק חיצוני ייבחר בדרך של מכרז, ככל הניתן.
11.    התקשרות עם ספקים חיצוניים
(ב)    המפעיל ידאג, כי עלות השירותים הניתנים על ידי הספקים החיצוניים יהא תחרותי.
(ג)    פירוט עלויות השירותים הניתנים לדייר על ידי הספקים החיצוניים ועלותם יימסר לדייר בכתב.
(ד)    הדייר יהא רשאי להתקשר בעצמו לקבלת שירות מספקים חיצוניים, ככל שהדבר אינו מפריע למהלך החיים התקין של דיירי בית הדיור המוגן.
(ה)    המפעיל יודיע לוועד הדיירים על כוונתו להתקשר עם ספקים חיצוניים לשם מתן שירותים לדייר, וכן יעדכן את הוועד מעת לעת על התקשרויות שנעשו עם ספקים כאמור.
12.    תשלומים
המנהל רשאי להעלות את שיעור התשלומים הנקובים בהסכם ההתקשרות לאחר שרואה חשבון, שמונה על ידי נשיא לשכת רואי החשבון בישראל, אישר את ההעלאה וקבע את שיעורה לאחר ששמע את המנהל ואת ועד הדיירים; המנהל וועד הדיירים ישאו בשכר רואה החשבון בחלקים שווים.
פרק ד': קבלה לבית הדיור המוגן
13.    איסור הפליה
(א)    לא יפלה מפעיל או מנהל, לפי העניין, אדם המבקש להתגורר בבית דיור מוגן מחמת מינו, נטייתו המינית, מעמדו האישי, גילו, גזעו, דתו, לאומיותו, ארץ מוצאו, השקפתו הפוליטית לרבות השתייכות למפלגה, או מצבו הרפואי.
(ב)    לעניין סעיף קטן (א) רואים כהפליה גם קביעת תנאים שלא ממין העניין.
(ג)    אין רואים הפליה לפי סעיף זה כאשר היא מתחייבת מסוג השירותים הניתנים או שאינם ניתנים בבית הדיור המוגן.
14.    הוועדה המקצועית
(א)    בבית הדיור מוגן תוקם וועדה מקצועית שחבריה יהיו המנהל או נציגו, רופא ועובד סוציאלי
(ב)    הוועדה המקצועית תקבע את רמת תפקוד הדייר בעת הכניסה, על יסוד מסמכים רפואיים, ובהתאם את השירותים הנוספים שיהיה על הדייר לרכוש.
(ג)    דייר רשאי לערער על קביעת הוועדה המקצועית בפני ועדת ערר כמשמעותה בתקנות הפיקוח על מעונות (תנאי המגורים וטיפול בזקנים עצמאיים ותשושים במעונות לזקנים), התשס"א–2001 ; על החלטת ועדת ערר כאמור ניתן לערער בפני בית משפט שלום.
15.    פרטי הסכם ההתקשרות
(א)    הסכם ההתקשרות יערך בכתב ובחתימת המפעיל, המנהל והדייר ויפורטו בו הפרטים המנויים בתוספת השלישית.
(ב)    השר רשאי לשנות בצו את התוספת השלישית.
פרק ה': זכויות הדייר וועד הדיירים
16.    זכויות כלליות
(א)    הדייר רשאי לקבוע את אורח חייו בדירתו ובלבד שלא תיגרם הפרעה לזולתו ולא יפר את כללי ההתנהגות הקבועים בהסכם ההתקשרות.
(ב)    תישמר פרטיותו של הדייר; כניסה לדירתו תיעשה רק בהסכמתו אלא אם קיים חשש סביר לשלומו.
(ג)    עובדי בית הדיור המוגן ישמרו על כבודו של הדייר ויתחשבו ברצונו..
(ד)    הדייר רשאי לפנות למנהל, למפעיל או למפקח בכל עניין הנוגע להוראות חוק זה, לרבות תנאי החיים בבית הדיור המוגן, הפרת הסכם ההתקשרות והחלטה הנוגעת לדייר.
(ו)    הדייר רשאי להגיש תלונה בכתב, למפקח כנגד המנהל או מי מצוות עובדי בית הדיור המוגן כאשר נפגעו זכויותיו על ידם.
17.    ועד דיירים
(א)    דיירי בית דיור מוגן רשאים לבחור מקרבם ועד דיירים שייצגם מול המנהל; המנהל יסייע לדיירים לקיים את הבחירות לוועד כאמור.
(ב)    דרכי הבחירה של וועד הדיירים, אופי פעילותו, דרכי התנהלותו, לרבות הצטרפות לעמותה המאגדת דיירים מוגנים ומימונה של פעילות הוועד כאמור יוסדרו בתקנון שיקבע על פי החלטת רוב הדיירים באסיפה כללית של הדיירים; בהעדר תקנון שנקבע על ידי הדיירים, יחול התקנון לדוגמה שיקבע השר בתוספת הרביעית
(ג)    הדייר יהא חייב בתשלום דמי חבר לוועד הדיירים בהתאם לסעיףקטן (ב).
(ד)    ועד הדיירים יהא הגוף המייצג של הדיירים כציבור, בפני  המנהל, המפקח וכל רשות או גוף אחרים, לרבות לצורך קבלת מידע בעניינים המשותפים של דיירי הדיור המוגן וניהול משא ומתן.
(ה)    בהעדר ועד דיירים, רשאי הממונה למנות מפקח כמי שייצג את הדיירים במקום הוועד; מפקח כאמור יערוך בחירות לוועד הדיירים תוך 60 ימים מיום שמונה.
(ו)    לא נבחר ועד דיירים תוך פרק הזמן הקבוע בסעיף קטן (ה) – יהיה המנהל פטור מחובותיו כלפי ועד הדיירים לפי חוק זה.
18.    הבטחת כספי הפיקדון
(א)    הדייר יקבל ערבות בנקאית להבטחת החזרתו של כל תשלום שישלם לבעלים עד למועד כניסתו לדירה או עד למועד רישום הערת אזהרה; הערבות כאמור תושב לבעלים עם כניסת הדייר לדירה או עם רישום הערת אזהרה וקבלת בטוחות כמפורט בסעיפים קטנים (ב) ו-(ג); כל עלויות הוצאת הערבות כאמור ישולמו על ידי המפעיל.
(ב)    לאחר מועד הכניסה לדירה –
(1)    המנהל יאפשר לדייר לרשום הערת אזהרה לטובתו להבטחת זכות מגוריו בבית הדיור המוגן והשבת כספי הפיקדון; הדייר יפקיד בידי עורך דין מטעמו, ייפוי כוח בלתי חוזר למחיקת הערת האזהרה לאחר השבת כספי הפיקדון לדייר או ליורשיו לפי העניין;
(2)    לא ניתן לרשום הערת אזהרה כאמור בפסקה (1) מסיבות שאינן תלויות בדייר, יירשם שעבוד לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג–1983  או משכון לפי חוק המשכון, התשכ"ז–1967 , לפי העניין, להבטחת זכות מגוריו של הדייר בבית הדיור המוגן והוראות סעיף 127(ב) לחוק המקרקעין, התשכ"ט–1969 (להלן – חוק המקרקעין) יחולו כאילו נרשמה הערת אזהרה לפי סעיף 126 לחוק המקרקעין.
(3)    לא מחק עורך דינו של דייר בבית דיור מוגן את הערת האזהרה תוך 14 ימים מיום שהמפעיל מילא את כל התחייבויותיו על פי הסכם ההתקשרות, לרבות השבת יתרת הפיקדון, יהא רשאי המפעיל למחוק בעצמו את הערת האזהרה לאחר שהוכיח לרשם שמילא את כל התחייבויותיו כאמור. בפסקה זו, "רשם" – כהגדרתו בחוק המקרקעין.
(ג)    המפעיל יפקיד שישים אחוזים מסכום הפיקדון שהוא גובה מכל דייר לפי הסכם ההתקשרות, למעט סכומים בגינם קיימת ערבות בנקאית בתוקף לטובת הדייר, בחברת נאמנות הנשלטת על ידי תאגיד בנקאי כהגדרתו בחוק הבנקאות (רישוי), התשמ"א–1981  וימציא לדייר אישור מחברת הנאמנות על הפקדתו של סכום הפיקדון כאמור לטובת הדייר.
פרק ו': השבת הפיקדון ופינוי הדירה
19.    עזיבת בית הדיור המוגן לאחר תקופת הניסיון
(א)    דייר לא יפונה מיחידת הדיור אלא –
(1)    בהסכמת הדייר;
(2)    לפי החלטה שנתן בית משפט מוסמך;
(3)    לפי הסכם ההתקשרות, ככל שלא מתעוררת מחלוקת לגביו.
(ב)    הודיע המנהל לדייר על סיום ההתקשרות במועד סיום תקופת הניסיון הקבועה בהסכם ההתקשרות, יפנה הדייר את הדירה עד תום 90 ימים מיום קבלתו את ההודעה על כך מהמנהל, ובלבד שיוחזר לדייר הפיקדון במועד עזיבתו.
(ג)    עזב הדייר את בית הדיור המוגן ביוזמתו ב תקופת הניסיון יודיע על כך הדייר תשעים ימים מראש והפיקדון יושב לו במועד עזיבתו כאמור; הודיע דייר על עזיבה כאמור בפרק זמן קצר מתשעים ימים, יושב לו הפיקדון תוך תשעים ימים מיום מתן ההודעה כאמור..
(א)    נפטר דייר במהלך תקופת הניסיון או לאחריה, תחזור הדירה לחזקת המפעיל והוא יודיע  בעל פה ובכתב לקרוביו של הדייר, המצוינים לצורך כך בהסכם ההתקשרות, ולאיש הקשר, על הצורך בפינוי חפציו של דייר כאמור.    20.    פטירת דייר
(ב)    נפטר דייר, לא תמחק הערת האזהרה אלא כנגד החזרת הפיקדון או הפקדת הפקדון באופן ובתנאים לפי כללים שיקבע השר בהסכמת שר המשפטים; המפעיל ישיב את הפיקדון ליורשי הדייר לפי צו ירושה, או צו קיום צוואה, לפי העניין.
פרק ז': מיסים ותשלומי חובה
21.    ארנונה
(א)    הדייר יחויב בתשלום ארנונה לפי תעריף שחל על דירות מגורים דומות באזור מגוריו בשל הדירה והשטחים הנלווים לה.
(ב)    החיוב בארנונה יהא אישי לכל דייר, והדייר יהא זכאי להנחה או לפטור מתשלום הארנונה ולהשיג השגות על חיוביו בארנונה לפי כל דין.
(ג)    הדייר יהא רשאי להירשם ברשות המקומית, שבתחומה נמצא בית הדיון המוגן, כמחזיק של הדירה שבתחומה נמצא בית הדיור המוגן.
(ד)    נגבה תשלום הארנונה כאמור באמצעות המפעיל, לא יחויב תשלום זה במס ערך מוסף.
22.    מס ערך מוסף
(א)    המפעיל לא יחייב את הדייר במס ערך מוסף בגין שירותים שאינם חייבים בו על פי דין.
(ב)    המפעיל יפרט  בחשבון החודשי את הרכיבים שבגינם לא מחויב הדייר במס ערך מוסף.
23.    תשלומים מיוחדים
המפעיל לא יטיל על הדייר תשלום כל מס שחל עליו או על בית הדיור המוגן, לרבות מס בשל הריבית הרעיונית הנובעת מהפיקדון.
24.    מינוי מפקחים
פרק ח': פיקוח
(א)    השר רשאי להסמיך, מבין עובדי משרדו, מפקחים לעניין חוק זה, ובלבד שלא יוסמך מפקח, אלא אם כן התקיימו בו כל אלה:
(1)    משטרת ישראל הודיעה, לא יאוחר משלושה חודשים מפנייתו של השר אליה, כי היא אינה מתנגדת להסמכתו מטעמים של ביטחון הציבור, לרבות בשל עברו הפלילי;
(2)    הוא קיבל הכשרה מתאימה בתחום הסמכויות שנתונות לו לפי חוק זה, כפי שהורה השר בהסכמת השר לביטחון הפנים, ולפי החיקוק שעל ביצועו הוא יפקח, כפי שהורה השר בהסכמת השר הממונה על אותו חיקוק;
(3)    הוא עומד בתנאי כשירות נוספים ככל שהורה השר, בהסכמת השר הממונה על אותו חיקוק והשר לביטחון הפנים; על תנאי כשירות כאמור בכל הנוגע לתזונה ולבריאות הציבור, יורה השר לאחר שקיבל את הסכמת שר הבריאות.
(ב)     הודעה על הסמכת מפקח לפי סעיף זה תפורסם ברשומות.
25.    סמכויות פיקוח
(א)    לשם ביצוע הוראות חוק זה רשאי מפקח, לאחר שהזדהה –
(1)    לדרוש מכל אדם למסור לו את שמו ומענו ולהציג בפניו תעודת זהות או תעודה רשמית אחרת המזהה אותו;
(2)    לדרוש מכל אדם הנוגע בדבר למסור לו כל ידיעה או מסמך שיש בהם כדי להבטיח או להקל על ביצוע חיקוק; בפסקה זו, "מסמך" – לרבות פלט, כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה–1995 ;
(3)    לערוך בדיקות או מדידות או ליטול דוגמאות לשם בדיקה וכן להורות על מסירת דוגמאות לבדיקת מעבדה או על שמירתן לתקופה שיורה, או לנהוג בהן בדרך אחרת;
(4)    להיכנס למקום, ובלבד שלא ייכנס למקום המשמש למגורים אלא על פי צו של בית משפט.
(ב)    התעורר חשד לביצוע עבירה על חיקוק רשאי מפקח שהוסמך לפקח על ביצועו:
(1)    לחקור כל אדם הקשור לעבירה כאמור, או שעשויות להיות לו ידיעות הנוגעות לעבירה כאמור; על חקירה לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 2 ו-3 לפקודת הפרוצדורה הפלילית (עדות) , בשינויים המחויבים;
(2)    לתפוס כל חפץ הקשור לעבירה כאמור; על תפיסה לפי פסקה זו יחולו הוראות הפרק הרביעי לפקודת סדר הדין הפלילי (מעצר וחיפוש) [נוסח חדש], התשכ"ט–1969   (להלן – פקודת מעצר וחיפוש), בשינויים המחויבים;
(3)    לבקש מבית משפט צו חיפוש על פי סעיף 23 לפקודת מעצר וחיפוש, ולבצעו; על חיפוש לפי פסקה זו יחולו הוראות סעיפים 24(א)(1), 26 עד 28 ו-45 לפקודת מעצר וחיפוש, בשינויים המחויבים.
(ג)    סירב אדם להיענות לדרישת מפקח, על פי סמכותו בהתאם להוראות סעיף זה, והיה חשש שיימלט או שזהותו אינה ידועה, רשאי הפקח לעכבו עד לבואו של שוטר, ויחולו על עיכוב כאמור הוראות סעיף 75(ב) ו-(ג) לחוק סדר הדין הפלילי (סמכויות אכיפה – מעצרים), התשנ"ו–1996 , בשינויים המחויבים.
פרק ט': שונות
26.    חובות וזכויות
בכפוף לחוק זה, הסכם ההתקשרות יעגן את חובותיהם וזכויותיהם של הדייר, והמפעיל, ותנאיו יהיו סבירים ומקובלים.
27.    מטפל אישי
המנהל יאפשר לדייר להתקשר עם מטפל חיצוני על חשבונו, ואולם המנהל יהיה רשאי להתנגד להתקשרות עם מטפל מסוים מטעמים סבירים מיוחדים בלבד.
28.    זכות ייצוג
מבלי לגרוע מהוראות כל דין, ארגון יציג רשאי לפעול בשמם של דיירי בית דיור מוגן.
29.    עונשין
העובר על הוראה מהוראות סעיפים 4, 8, 9, 11 עד 13, 15, 18 עד 23, דינו – מאסר ששה חודשים.

(1)    נוכח הממונה לדעת כי עקב הפרה של הוראה לפי חוק זה או של תנאי ברישיון, נגרמת פגיעה חמורה בזכויות דייר או שקיימת הסתברות גבוהה שתיגרם פגיעה חמורה כאמור, וטרם הוגש כתב אישום, רשאי הוא לצוות על המנהל להפסיק את ההפרה כאמור, הכל באופן ובתוך תקופה שנקבעו בצו (בסעיף זה – צו מינהלי).    (א)    30.    צו מינהלי
(2)    ניתן צו מינהלי, ומי שניתן כלפיו הצו לא מילא אחר הוראותיו, רשאי הממונה להורות, בצו, על מינוי מנהל זמני מטעמו או על סגירת בית הדיור המוגן עד למילוי ההוראות שניתנו בצו כאמור תוך שמירה על זכויות דיירי בית הדיור המוגן, שלומם, ביטחונם ובריאותם.
(ב)    נוכח הממונה לדעת כי בית דיור מוגן פועל ללא רישיון או כי נשקפת סכנה של ממש לדייריו בשל הפרה כאמור בסעיף קטן (א), או אם ניתנה הודעה של רופא מחוזי בדבר קיומה של סכנה בריאותית לדיירים, רשאי הוא להורות בצו, על סגירה לאלתר של בית הדיור המוגן, בכפוף לשמירה על זכויות הדיירים ומבלי לגרוע מחובתם של המפעיל או המנהל לפי סעיף 26; לעניין זה, "רופא מחוזי" – כהגדרתו בפקודת בריאות העם, 1940  (בחוק זה – פקודת בריאות העם).
(ג)    תוקפו של צו מינהלי כאמור יהיה לתקופה שיורה הממונה, ושלא תעלה על שישים ימים מיום שניתן; בתום התקופה האמורה רשאי הממונה להאריך את תוקפו של הצו המנהלי לתקופה נוספת של שלושים ימים באישור בית המשפט לעניינים מינהליים כמשמעותו בחוק בתי משפט לעניינים מינהליים, התש"ס–2000 .
(ד)    הממונה יקבע בצו המנהלי הוראות לעניין ביצועו, ובכלל זה הוראות בדבר מסירת הודעה למשפחת הדייר.
(ה)    הרואה עצמו נפגע מצו שניתן לפי סעיף זה, רשאי לבקש את ביטולו מבית המשפט לעניינים מינהליים.
(א)  הוגש כתב אישום בשל עבירה לפי חוק זה, רשאי בית המשפט שאליו הוגש כתב האישום ליתן כל סעד שיראה לנכון בנסיבות העניין כדי למנוע, להפסיק או לצמצם את הפגיעה בזכויות הדיירים (בסעיף זה – צו שיפוטי) עד למתן פסק דין חלוט בעניין.    31.    צו שיפוטי
(ב)  הרואה עצמו נפגע מצו שיפוטי, רשאי לערער על החלטת בית המשפט לבית המשפט שלערעור, בדרך שמערערים על החלטה אחרת בעניין אזרחי.
32.    תיקון חוק בתי משפט לעניינים מנהליים
בחוק בתי משפט לעניינים מנהליים, התש"ס–2000 –
(1)    בתוספת הראשונה, בפרט 21, אחרי פסקה (26) יבוא:
"(27)    החלטה לפי סעיפים, 2, 3, 5 ו-6 לפי חוק הדיור המוגן, התש"ע–2009";
(2)    בתוספת השניה, אחרי פרט (15) יבוא:
"(16)    ערעור לפי סעיף 31 לפי חוק הדיור המוגן, התש"ע–2009".
השר ממונה על ביצוע חוק זה והוא רשאי להתקין תקנות בכל הנוגע לביצועו, לרבות תקנות בדבר –    33.    ביצוע ותקנות
(1)    מתן רישיונות ותנאיהם, לרבות קביעת תנאי הכשירות של מבקש רישיון או בעל רישיון ובאישור הוועדה;
(2)    מבנה בית הדיור המוגן ומתקניו;
(3)    השירותים הניתנים בבית הדיור המוגן, לרבות סל השירותים ובכפוף לסעיף 10;
(4)    אופן ותנאי הקבלה לבית הדיור המוגן;
(5)    כוח האדם והציוד בבית הדיור המוגן.
34.    הוראות מעבר
בית דיור מוגן שהיה קיים ביום תחילתו של חוק זה, יהא פטור מרישיון לניהולו במשך 12 חודשים מיום התחילה כאמור, ובלבד שהוגשה בקשה למתן רישיון על ידי המפעיל בתוך שלושה חודשים מיום תחילת חוק זה.
35.    שמירת דינים
הוראות חוק זה באות להוסיף על הוראות כל דין ולא לגרוע.
36.    תחילה ותחולה
תחילתו של חוק זה ששה חודשים מיום פרסומו.
תוספת ראשונה
(סעיף 9(ח))
מסמך גילוי נאות.
תוספת שניה
(סעיף 10(ב))
א.    סל השירותים הבסיסי
(1)    שירותי בריאות ורפואה הכוללים רופא ואדם שעבר קורס החייאה ומיומן בהפעלת ציוד מתאים לעזרה ראשונה ולהחייאה, במשך כל שעות היממה;
(2)    שירותי עבודה סוציאלית;
(3)    שירותי שמירה;
(4)    אמצעי בטחון ועזרי בטיחות, אמצעים לבקרת מצבו של הדייר;
(5)    שירותי ניקיון ואחזקה של האזורים הציבוריים או של הדירות;
(6)    שירותי תרבות וחברה.
ב.    סל השירותים הנוספים
(1)    אספקת ארוחות קרות או חמות, לפי בחירת הדייר;
(2)    עזרה בניהול משק בית;
(3)    טיפול אישי;
(4)    ליווי לקבלת טיפול רפואי מחוץ לבית הדיור המוגן, לרבות שירותי הסעה.
תוספת שלישית
(סעיף 15)
(1)    שמות הצדדים, לרבות מספר רישום או מספר זהות, לפי העניין, מען וטלפון;
(2)    שמות קרוביו מדרגה ראשונה של הדייר, לרבות מען ומספר טלפון;
(3)    תקופת הניסיון, אורכה והתשלומים שייגבו במהלכה;
(4)    תיאור מפורט של דירת המגורים בה יתגורר הדייר, לרבות תשריט המתאר את הדירה, זכויותיו של הדייר בדירה ושמירת זכויות המגורים שלו בה; דירה כאמור תכלול לפחות מטבח ושירותים;
(5)    התנאים למגורי הדייר עם אנשים נוספים, לרבות בן זוג שנכנס לאחר כניסת הדייר או מטפל חיצוני המועסק על ידי הדייר;
(6)    נסיבות ואופן העברת דייר למקום מגורים אחר בבית הדיור המוגן או מחוצה לו, בין אם הדבר נעשה ביזמת הדייר ובין אם ביזמת המפעיל או המנהל ולרבות השינויים בהסדרי התשלומים או בהחזר הכספים שיחולו, לפי העניין, במקרה כזה;
(7)    תנאי השבת כספים ומועדם במקרה של עזיבת הדייר את בית הדיור המוגן, לרבות במקרה של פטירת הדייר;
(8)    התנאים לפינוי תכולת הדירה לאחר עזיבת הדייר או פטירתו, לרבות הוראות לעניין ההודעות לאחראים לפינוי תכולת הדירה והוראות לעניין אחסון תכולת הדירה במקרה שהיא לא פונתה על ידי האחראים לפינויה כאמור ותשלומים שיחולו במקרה על איחסון כאמור;
(9)    פירוט השטחים המשותפים בדיור המוגן שיעמדו לרשות הדייר, תנאי השימוש בהם וכן הוראות שיתירו למנהל לעשות בשטחים המשותפים שימוש נוסף מבלי שתפגע רווחת הדיירים;
(10)    סוגי התשלומים בם יחויב הדייר לשלם בבית הדיור המוגן, לרבות:
(א)    גובה התשלום החד פעמי ואם הוא פיקדון – הדרכים והערבויות או הבטוחות להחזרתו;
(ב)    גובה התשלום החודשי ודרך עדכונו;
(ג)    אופן ביצוע התשלומים ומועדם;
(ד)    שיעורי ההצמדה.
(11)    פירוט עלויות סל השירותים הבסיסי והשירותים הנוסף ועלותם לפי  סוג השירות והכמות שיקבל הדייר, ככל שהדבר ניתן לכימות;
(12)    כללי ההתנהגות שיחולו על הדייר, מטפלו ומי שמבקר אותו בבית הדיור המוגן;
(13)    שם איש הקשר, לרבות מענו ומספר הטלפון שלו, שייקבע על ידי הדייר ושיקבל עדכונים של שינויים מהותיים במצבו הגופני או הנפשי של הדייר וכן על כל כוונה להעברת הדייר מבית הדיור המוגן או על פטירתו;
(14)    פירוט זכויותיו של הדייר כמפורט בחוק זה וזאת מבלי לגרוע מהזכות להוסיף עליהן בהסכם ההתקשרות;
(15)    הנסיבות בהן יעבור הדייר למחלקה סיעודית וכן את עלות השהות במחלקה כאמור ועלות השירותים הניתנים בה;
(16)    פירוט סמכויות הוועדה המקצועית לפי חוק זה.
תוספת רביעית
(סעיף 17(ב))
תקנון לדוגמה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר