כולסטרול בגיל הזהב

כולסטרול הוא אחד המרכיבים החיוניים לבניית הרקמות בגופינו: קרום התא, סטרואידים, הורמונים, ויטמינים, מיצי מרה ועוד. הכולסטרול הינו תרכובות שומנית המופקת ברובה באופן טבעי בתאי הכבד שבגופינו. כשני שליש מהכולסטרול מופק בגוף באופן טבעי ואילו את השליש הנותר אנחנו סופגים מן המזון אותו אנו צורכים. מזונות המכילים כולסטרול הינם בעיקר מוצרים מן החי: בשרים, מוצרי חלב וביצים. מזונות מן הצומח אשר מכילים כולסטרול אינם גורמים לעליית ברמת הכולסטרול שבגופינו.

מה גורם לעליית כולסטרול?

כאשר אדם צורך יותר מדי כולסטרול מן החי, עשויה להופיעה בגופו עלייה לא טבעית ברמת הכולסטרול בדם.

מה הסכנות הקיימות בכולסטרול?

מצב זה, של צריכת יתר של כולסטרול, מסוכן מאוד לחיי אדם מכיוון שהכולסטרול אינו מסיס המים ועל כן אינו מתמוסס בדם. הכולסטרול העודף שוקע במערכת הדם וגורם אט אט לחסימה של כלי הדם, אשר מובילים בסופו של דבר לתקפי הלב או לאירוע מוחי.
בגופינו קיימים חלבונים אשר תפקידם למוסס את הכולסטרול בדם ולמנוע את שקיעתו. חלבון ה-HDL הוא זה שאחראי על מסיסות הכולסטרול בדם והרחקתו מגופינו. הוא זה שמונע שאת שקיעת הכולסטרול במערכת הדם.
בנוסף קיים בגופינו חלבון ששמו LDL והוא עושה את הפעולה ההפוכה וגורם לשקיעת הכולסטרול בתוך כלי הדם.
בגיל הזהב תופעות של התקף לב וחסימת עורקים עשויים להיות קטלניים ומסוכנים יותר. חסימה של עורקים עשויה לגרום למגוון רחב של בעיות שמחמירות עם הגיל ועל כן הקפדה בנושא דווקא בגיל הזהב חשובה פי כמה וכמה.

מה משפיע על רמת הכולסטרול בדם?

  • תזונה עשירה במוצרים מן החי מעלה את רמת הכולסטרול.
  • עודף משקל מעלה את רמת חלבון ה-LHL בגוף.
  • פעילות ספורטיבית מעלה את רמת חלבון ה-HDL, אי פעילות ספורטיבית אינה מסייעת בכך.
  • המטען התורשתי בכל אדם משפיע על יכולת הגוף לטפל בכולסטרול העודף.
  • בגברים רמת הכולסטרול גבוהה יותר.
  • ככל שהגיל עולה, כך רמת הכולסטרול בגם עולה.

כיצד מורידים את רמת הכולסטרול?

הורדת רמת הכוסטרול חשובה לצמצום והאטה של הצטברות הכולסטרול המערכת הדם. ניתן להוריד את רמת הכולסטרול באמצעים הבאים:

שינוי בתזונה

כאמור תזונה המבוססת על מוצרים מן החי תורמת לעלייה ברמת הכולסטרול בדם. יש להמעיט ואף להימנע מצריכת: בשר אדום, גבינות שמנות, חמאה, אכילה מרובה של ביצים.
חשוב לבחור במזונות דלי שומן וללא שומנים רווים (מופיעה פעמים רבות על האריזה).

מזונות אשר מסייעים בהורדת רמת הכולסטרול כוללים מזונות עשירים בעמילן ובסיבים תזונתיים: לחמים, דגנים מלאים, פסטות, ירקות ופירות.

חשוב לבצע שינויים בהרגלי האכילה, אולם את השינויים יש לבצע באופן הדרגתי וזאת על מנת להקנות לעצמינו הרגלים קבועים. את הגורמים המזיקים יש לצמצם בהדרגה ולאורך פרק זמן ארוך.

בגיל הזהב יש חשיבות להתייעץ עם רופא או דיאטנית לגבי השינויים בתזונה שכן עשויה לחול השפעה על בעיות בריאותיות נוספות שהמטופל עשוי ללקות בהם, כמו אנמיה, אוסטיאופורוזיס, נשירת שיער וכו'.
כאשר לא מדובר במקרים קשים של עודף כולסטרול, ניתן לאכול מן המזונות ה"אסורים" במידה, אם חושקים בהם. כמות קטנה של מזון עשיר בכולסטרול, אחת לזמן מה, לא תסב לנו נזק.

פעילות גופנית

על אף שנדמה לעיתים שבגיל הזהב לא ניתן להנות מפעילות גופנית, חשוב והכרחי לבצעה גם כי היא מסייעת להוריד ברמת הכולסטרול. פעילות ספורטיבית מומלצת הינה: הליכה (בעיקר בתום ארוחות), עליה במדרגות (עדיפה על פני מעלית), הליכה על פני שימוש בתחבורה, שחיה ואף ריקוד ורכיבה על אופניים אם אתם יכולים להרשות לעצמכם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר