מה בתוכנית "מגן אבות ואמהות" של משרד הבריאות וכיצד מגינה על הקשישים בזמן קורונה?

המרוץ אחר תרופה לקורונה או חיסון עדיין לא הניב תוצאות משביעות רצון. כבר מתחילת משבר הקורונה היה ברור דבר מה בתוכנית "מגן אבות ואמהות" של משרד הבריאות וכיצד מגינה על הקשישים בזמן קורונה?אחד. האוכלוסייה המבוגרת ביותר היא גם זו הנמצאת בסיכון הגבוה ביותר. במיוחד הדברים נכונים עבור אנשים הנמצאים במסגרות חוץ ביתיות. בתי אבות, מוסדות גריאטריים, דיור מוגן, הוסטלים – כל אלה עלולים להפוך למוקדי הדבקה.על מנת להתמודד עם המצב הזה, להגיב בצורה טובה יותר ולשפר את יכולתם של מנהלי המוסדות לתפקד היטב ולהקטין את כמות הנדבקים נהגתה תוכנית. נסביר על העקרונות של תוכנית מגן אבות ואמהות וכיצד היא מגינה על הקשישים כל עוד אנו חיים בתקופת הקורונה (קוביד – 19).

עיקרי תוכנית 'מגן אבות ואמהות':

קביעת נהלי מסודרים ומחייבים

על פי הערכת גורמים במשרד הבריאות, בישראל יותר ממאה אלף אנשים השוהים במוסדות השונים, לרבות מטופלים בגיל השלישי והרביעי וכמובן גם מטפלים ואנשי צוות. העובדה שהמוסדות השונים נמצאים בפיקוח גורמי ממשלה ורשויות שונות יצרה עומס של נהלים וסידורי עבודה נפרדים. תוכנית מגן אבות ואמהות נועדה קודם להכניס סדר בדברים ולקבוע נהלים מסודרים, שימומשו בכל סוגי המוסדות השונים.

תגבור אנשי צוות לפי הצרכים

מוסדות הדיור והטיפול בקשישים סובלים ממצוקה מסוימת של כוח אדם גם בשגרה. תקופת הקורונה הביאה עימה מצוקה נוספת הנובעת מסיבות שונות. הצורך ברופאים מחוץ לכותלי המוסדות. הכנסת אנשי צוות לבידוד. שחיקה של כוח אדם ועזיבה. על פי התוכנית ובעידוד משרד הבריאות הוחלט לייעל הקצאה של צוותי עזר וכוח אדם רפואי וטיפולי. תגבור אנשי הצוות נעשה תוך הסתייעות בסטודנטים במסלולים כגון רפואה וסיעוד, ניוד אחיות. מוסד שיתמודד עם מצוקה יקבל תגבור מידי מטעם משרד הבריאות, עד לשיפור המצב.

תוספת תקציב ושיפור ליקויים

על פי הצורך, יינתנו תוספות תקציב ויבוצעו תיקונים של ליקויים במוסדות השונים. בתוכנית הוקצו משאבים לביצוע התאמות במוסדות לצורך בידוד חולים, תוך הפרדה מהשוהים הבריאים במוסד. מערך של אספקת ציוד מתאים וניטור מלאי במוסדות השונים.

תיעדוף במעבדות ובדיקות יזומות

על מנת לזהות ביתר קלות ומהירות אפשרות לתחלואה במוסדות גריאטריים, בתי אבות, בתי חולים סיעודיים וכיוצא באלה, יינתן תיעדוף לבדיקות קורונה. בדיקות שמקורן במוסדות של בני הגיל השלישי יועברו מהר יותר למתן תשובות ובנוסף, יתבצעו בדיקות יזומות, לצורך דגימה, במוסדות שונים. תעדוף בדיקות יכלול מוסדות באזורים אדומים, מוסדות שבהן שהה חולה קורונה כמבקר או כדייר וכן צוותי מטפלים ורופאים.

שגרה, פעילויות וסביבה תומכת

במוסדות השונים מונהגת שגרה של התנהלות, תוך שימוש בידע הרב המצוי בידי הצוות הרב מערכתי. מרפאים בעיסוק, עובדים סוציאליים, מדריכות תעסוקה, אנשי פיזיותרפיה, רופאים ואחיות. כל הצוות נרתם בכדי לשמור ככל האפשר על שגרת חיים קבועה ומתן תחושת ביטחון לקשישים. למרות המצב, ממשיכים לקיים שגרת פעילות וסדר יום בהתאמות המתבקשות. הצוות מגבש תוכניות לביקורים מדורגים של בני משפחות הקשישים והכל בהתאם לכללים. הצוות יסייע לקשישים בפעילות שוטפת, תוך ניצול מלוא האפשרויות במרחב הסמוך, להתרעננות ותוך יצירת סביבות ישיבה נוספות, ככל האפשר באוויר הפתוח.

הקמת מוקד בירורים וסיוע

על מנת להקל על בני המשפחה ובכך לסייע גם לבני גיל הזהב במוסדות ובתי אבות, הוקם מוקד בירורים וסיוע. המוקד ייתן מענה לבני משפחה על ידי מומחי גריאטריה ומשרד הרווחה. המטרה להפחית חרדה ודאגה וכן לאסוף מידע שיכול לסייע לניהול המוסדות ולהגיב לתנאים משתנים במקרה הצורך. המוקד יסייע במתן הסברים לגבי מעבר בין מוסדות, אפשרויות ביקור, בידודים, סיוע למצוקה רגשית וכן מתן פתרונות לבעיות אישיות של בני משפחה ומטופלים.

מקורות ולקריאה נוספת:
https://govextra.gov.il/ministry-of-health/care-covid19/national-program/
https://govextra.gov.il/media/17274/elderly-care-covid19.pdf

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר