בית אבות, בית הורים

בית אבות הינו מסגרת מגורי קבע עבור אוכלוסיית קשישים הזקוקים לסיוע ולטיפול באופן יומיומי. בית האבות כולל צוות מיומן של אנשי מקצוע המתמחים במתן שירותים סיעודיים, חברתיים רפואיים וסוציאליים.

בתי אבות הם שם כולל עבור מספר אפשרויות מגורים לקשישים ומבוגרים:

בית אבות למבוגרים עצמאיים – תשושים – בית הורים
מיועד לאוכלוסיית גיל הזהב שבסה”כ מסוגלת לנהל את חייה באופן עצמאי, אך זקוקה לעזרה קלה עד בינונית בתפקודים מסויימים. בית אבות לעצמאיים קרוי לעיתים בית הורים. לאחרונה בתי אבות אלה החלו בשירות למען הקהילה, בו הם משלבים את הדיירים הקשישים בהתנהלות הקהילתית כמו התנדבויות, פתיחת בתי הכנסת בבתי האבות לשימוש כלל הציבור, פעילויות יצירה עם ילדי גן ובתי ספר ועוד. להרחבה: בתי אבות בשירות למען הקהילה

בית אבות סיעודי
מיועד למבוגרים וקשישים שהוגדרו כסיעודיים על-פי קריטריונים המוגדרים בחוק. בתי אבות אלו מעניקים עזרה רבה ומגוונת וכוללים צוות המיומן בטיפול סיעודי.

בית אבות לחולי אלצהיימר

מיועד לקשישים שחולים בדמנציה ובאלצהיימר ומתקשים לתפקד בכוחות עצמם. בתי אבות לחולי אלצהיימר מעניקים לקשישים אלו טיפולים רפואיים מקיפים המותאמים למחלתם.

בית אבות לתשושי נפש
בית אבות לתשושי נפש היא מסגרת המיועדת למבוגרים אשר סובלים מבעיות קוגניטיביות כתוצאה ממחלות שונות כמו אלצהיימר. אנשים אלו יכולים לסבול מחוסר צלילות מחשבתית, מבעיות חמורות בזיכרון,  מקשיים בהתמצאות,  בהפעלת שיקול דעת ועוד. מסגרות אלו מתאימות לאנשים שמבחינה גופנית הם עדיין עצמאיים ומסוגלים לבצע פעולות כמו הליכה ואכילה בכוחות עצמם.

מוסדות סיעודיים מורכבים
אלו למעשה בתי חולים שתפקידם לטפל בקשישים אשר מצבם הרפואי הקשה מצריך מערכת סיעוד מורכבת.
כל בית אבות סיעודי מורכב, מספק מערכת של שירותים בתמורה לתשלום חודשי:
המקום מספק ארוחות סדירות, דואג לניקיון ותחזוקת המקום, מעניק שירותי רופאים ואחיות, מיומן במתן עזרה סיעודית, דואג לפעילויות פנאי שונות הכוללות חוגי יצירה והופעות, ומסייע בנושאי רווחה שונים באמצעות עובדת סוציאלית.

כל בתי האבות פועלים תחת רישיון הפעלה תקף המתאים לתחום ההתמחות שלהם. רשיונות אלו מוענקים על-ידי משרד הבריאות או משרד העבודה והרווחה . בנוסף לרישיון, נמצאים מוסדות אלו תחת פיקוח על בתי אבות שמתבצע באופן סדיר על ידי משרד הבריאות.

תנאי קבלה לבית אבות
לכל בית אבות, קיימים תנאי קבלה שמטרתם ליצור מסגרת הומוגנית המסוגלת להעניק את הטיפול האופטימאלי הדרוש על-פי המצב הבריאותי ועצמאותו של הקשיש.
כך שיש להצטייד במסמכים המעידים על המצב הבריאותי,  או במקרה הצורך לקבל הפנייה ממשרד הרווחה, משרד הבריאות, עובדת סוציאלית, או רופא.

תהליך בחירת בית אבות
בחירת מסגרת מגורים מתאימה מצריכה התחשבות הן במבוגר והן במשפחתו.  קיימים ארגונים המסייעים בבחירת בית אבות – כמו מרכז מידע גיל הזהב.
המסגרת  צריכה להיות מסוגלת להעניק את הטיפול האופטימאלי המתאים , להיות קרובה יחסית למקום מגורי המשפחה על מנת שהמבוגר או הקשיש יזכו בביקורים סדירים החשובים כל כך לשמירה על איכות חיים.

יש לוודא כי בבתי אבות המיועדים למבוגרים עצמאיים מתקיימות פעילויות פנאי והעשרה המכניסות לשגרת היום עניין ואפשרות לקשרים חברתיים.
יש לדוק כי המקום מנוהל באופן אנושי ומעניק יחס מכבד וחם לשוהים בו.
רצוי למצוא מקום אסתטי ונעים, שיש בו חצר או מרפסות שאליהן יכול המבוגר להגיע בקלות וליהנות מהשמש ומאוויר צח.
יש להתאים את בית האבות ליכולות הכלכליות הריאליות. נציין כי במקרים מסוימים ניתן לקבל סיוע כלכלי מהמדינה ( תלוי במצבו הרפואי של הקשיש).

בבתי אבות רבים פועל נופשון ציבורי, שהינו מסגרת טיפול זמנית לקשישים עצמאיים או סיעודיים.

לצורך עזרה באיתור בית אבות, יש לקרוא את המדריך לחיפוש בית אבות, המכיל טיפים באיתור מגורים ליקירכם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר