מחלקה סיעודית בדיור מוגן

בפני הקשיש הסיעודי עומדות מספר אפשרויות טיפול ומגורים, כאשר הראשונה שבהן, היא מגורים בבית הקשיש יחד עם ליווי וטיפול סיעודי על ידי עובד זר או מטפל, השנייה היא מגורים בבית אבות סיעודי במסגרתה מקבל הקשיש טיפול וליווי סיעודי, נפשי וחברתי, והאפשרות השלישית, בה נעסוק במסגרת מאמר זה, היא מגורים בדיור מוגן, במחלקה סיעודית ייעודית.

על מנת להסביר מהי המחלקה הסיעודית בדיור המוגן, יש להסביר שני מושגים מוקדמים:

  • מיהו הקשיש הסיעודי
  • מהי מסגרת הדיור המוגן

קשיש סיעודי

קשיש סיעודי הוא קשיש אשר הוגדר כך על ידי המוסד לביטוח לאומי בהתאם למבחן תלות (ולעיתים מבחנים נוספים), אותו הוא עובר. המבחן בודק את יכולתו של הקשיש להתמודד באופן עצמאי עם פעולות יום יומיות כמו אכילה, רחצה, ישבה וקימה, הליכה ועוד. קשיש אשר זקוק לסיוע בעת שהוא מבצע פעולות אלו- מוגדר כקשיש סיעודי.

הגדרת הקשיש כסיעודי אינה אומרת דבר על מצבו הרגשי והנפשי, אך לעיתים, מצבו הבריאותי והסיעודי של הקשיש עשוי גם להשפיע על מצבו הנפשי.

דיור מוגן

דיור מוגן הינה מסגרת מגורים המיועדת בעיקר לקשישים עצמאיים, אשר מסוגלים לחיות בגפם ואין להם צורך בסיוע צמוד. מסגרת הדיור המוגן מאפשרת לקשישים לשכור יחידת מגורים הכוללת חדר שינה, סלון ומטבחון. בכל מסגרת דיור מוגן ישנן כמה עשרות של יחידות דיור כגון אלו, יחד עם אולמות וחדרים גדולים יותר, המיועדים לפעילויות משותפות בין הקשישים הדרים ביחידות.

אם כן, כשבני גיל הזהב בוחרים מסגרת דיור מוגן, הם בוחרים במסגרת תומכת ובטוחה, המספקת לקשיש מענה לכל צרכיו, הפיזיים, הנפשיים והרפואיים, תוך שהוא ממשיך ליהנות מעצמאות מקסימאלית.

מחלקה סיעודית בדיור מוגן

כאמור, מסגרת הדיור המוגן מתאימה, מלכתחילה, לקשישים עצמאיים. אך עם השנים הצורך במסגרת יוקרתית המאפשרת מגורים עצמאיים מחד, וטיפול סיעודי מאידך, הביאה את מסגרות הדיור המוגן לפתוח בקרבן מחלקה נוספת המיועדת לקשישים סיעודיים.

המחלקות הסיעודיות בדיור המוגן נפתחו מסיבות נוספות, כגון: על מנת לתת מענה לקשישים אשר החלו להתגורר בדיור המוגן אך הפכו לסיעודיים, והיו רוצים להמשיך ולקבל תנאי מגורים דומים, או בשביל בני זוג אשר שניהם סיעודיים (או רק אחד מהם) והם היו רוצים להמשיך ולהתגורר יחד באותה יחידת דיור תוך שהם מקבלים טיפול סיעודי צמוד.

השירותים במחלקה הסיעודית

המחלקה הסיעודית בדיור המוגן (או בדיור תומך), מספקת לקשישים הסיעודיים סל שירותים רחב הכולל טיפול סיעודי, ליווי נפשי ופסיכולוגי והווי חברתי ותרבותי. בין השירותים מהם נהנה הקשיש: אחות סיעודית צמודה או מלווה, השגחה רפואית, לחצן בטיחות, שירותי אבטחה, חשמל שוטף, ארוחות מזינות מספר פעמים ביום, שתייה, חלוקת תרופות, טיפול פסיכולוגי  ומגוון פעילויות חברתיות.

כמו כן, מציעות חלק מהמחלקות הסיעודיות בדיור המוגן: חדר אוכל, לובי ומקומות ישיבה, קפיטריה, חדר כושר, ספא, חוגים, שירותי כביסה, הבאת תרופות, טיולים, אחזקה וניקיון, בריכה, טיפולים משלימים (מרפאים בעיסוק, פסיכותרפיה) ועוד. בדומה לבתי האבות, גם בחלק מבתי הדיור המוגן בישראל, ניתן להעסיק מטפל סיעודי פרטי שיסייע לדייר במגבלותיו. להרחבה: העסקת מטפל סיעודי בבית אבות או דיור מוגן

מימון השהייה במחלקה סיעודית בדיור מוגן

בתקופת המגורים במחלקה הסיעודית בדיור מוגן, על הקשיש ובני משפחתו לשלם דמי שכירות, תשלום חודשי קבוע אשר עומד על 10,000 שקלים בממוצע. כמו במסגרת הדיור המוגן, גם במחלקה הסיעודית, עומדות בפני הקשיש מספר מסלולי תשלום בדיור מוגן: מסלול פיקדון, מסלול רכישה, מסלול דמי אחזקה וכן הלאה.

כמו כן, על הקשיש לשלם דמי כניסה שאינם מוחזרים לו, ותשלום עבור שירותים מורחבים וכיסוי הטיפול הסיעודי. נושאים כספיים ואחרים מוסכמים במעמד חתימה על הסכם דיור מוגן, המעגן את זכויות הדייר החדש וכן את חובותיו הכספיות.

מימון השהייה במחלקה הסיעודית בדיור מוגן הינה באחריות הקשיש ובני משפחתו, והיא יכולה להיעשות באופנים שונים כגון: משכנתא הפוכה, הון עצמאי, תביעת ביטוח סיעודי וכך הלאה.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר