מחלקות סיעודיות בבתי אבות ומוסדות דיור מוגן

בישראל, יש ברגע נתון מאות אלפים המוגדרים כחולים סיעודיים. מבחינה מעשית יהיו אלו אנשים (בעיקר מבוגרים, אבל לא רק)  הסובלים מנכות או ממחלה כרונית. עקב כך הם אינם יכולים לתפקד בצורה ראויה באופן עצמאי, ונזקקים תחת זאת לקבל סיוע אישי, טיפול והימצאות תחת השגחה צמודה. ניתן לראות בישראל רמות שונות של הגדרה, כפי שנקבע על פי מבחן שעורכות ועדות רפואיות ייעודיות. הכלל המנחה, והדי מובן מאליו, הוא שאדם אשר יכולת התפקוד העצמאי שלו נמוכה וממושכת יותר – צפוי לקבל שירותים בהיקף גבוה יותר.

השאלה המרכזית היא מהו פתרון המגורים המיטבי עבור החולים הסיעודיים למיניהם. לצד אפשרות קבלת הסיוע בבית, שמתאימה כמובן במצבים שונים, בחירה מקובלת מאוד היא שהות במחלקות סיעודיות של בתי אבות ומוסדות דיור מוגן.

מחלקות סיעודיות בבתי אבות ובדיור מוגן מציעות רשימה ארוכה של שירותים

בתי אבות רבים בישראל, וגם חלק מסוים ממוסדות הדיור המוגן, מיועדים לקלוט אל שעריהם אנשים מבוגרים הנחשבים לסיעודיים: בין אם פשוטים או מורכבים, ובין אם סיעודיים לפרק זמן נתון או ממושך. המטרה המרכזית המאגדת את המוסדות האלה היא היכולת שלהם לספק לדיירים את מכלול השירותים שהם זקוקים להם תחת קורת גג אחת. זאת כמובן על רקע העובדה שחולה סיעודי מתקשה או אינו מסוגל כלל להתנייד באופן עצמאי, ולכן עלול להתקשות בקבלת השירותים בדרכים אחרות.

ליבת הסיוע של בתי האבות ומוסדות הדיור המוגן לחולים הסיעודיים היא ברמת הטיפול האישי. הם מקבלים סיוע מצוות המטפלים האישיים הפועלים במקום, לרבות עזרה בביצוע פעולות היום-יום, השגחה בכל שעות היום והלילה וכן הלאה. לצד זה זכאים הדיירים לשירותים הכרחיים במגוון עולמות אחרים, בין אם תחומי הרפואה, פרה רפואה, עבודה סוציאלית ועוד. מחקרים מראים כי טיפולים מהסוג הזה יכולים לחולל פלאים אצל האדם הסיעודי, לא משנה עד כמה המצב שלו נראה מורכב בנקודת ההתחלה.

חשוב להדגיש כי למרות התדמית ה"אפרורית" הקיימת בחלק מהמקרים למוסדות לגיל הזהב, בשנים האחרונות אנחנו עדים למהפך של ממש בישראל. מקומות שפעלו עשרות שנים השתדרגו, ומוסדות חדשים אחרים קמו במטרה להציע לדיירים איכות חיים גבוהה. כך לצד הטיפולים והשירותים הבסיסיים (מגורים, כמה ארוחות חמות מדי יום וכן הלאה) הם נהנים ממכלול פעילויות לשעות הפנאי והחברה: חוגים, הרצאות, הקרנות סרטים, מופעים וכן הלאה.

מה ההבדלים בעלות בית אבות סיעודי מול דיור מוגן עם מחקות סיעודיות?

אין צל של ספק שהמעבר למוסד המיועד לגיל הזהב כרוך בסכומי כסף לא קטנים, במיוחד כאשר מדובר בתקופות ארוכות טווח של חודשים או שנים. השאלה העיקרית היא מהי האופציה הזולה יותר מבין אלו שהוצעו כאן, ועד כמה אפשר להיעזר בגורמים שונים על מנת לממן את השהות.

בשני המקרים, נראה שהכף נוטה לכיוונם של בתי אבות. ראשית, מכיוון שהעלות הנדרשת עבור השהות בהם נוטה להיות נמוכה יותר מאשר מוסדות דיור מוגן (גם כי חלק ממוסדות הדיור המוגן פונים מראש לקהל המחפש פתרונות יוקרתיים יתר).
הסיבה השנייה והחשובה לא פחות היא שאת השהות בבית האבות הסיעודי יכולים, במקרה של חולים סיעודיים, לסבסד גורמים שונים: המוסד לביטוח לאומי, הביטוחים הפרטיים וכן הלאה. זאת להבדיל ממוסדות דיור מוגן שהם פרטיים, ולכן אי אפשר להיעזר בגורמים המוסדיים השונים של מדינת ישראל על מנת לממן את השהות בהם.

עצות שיעזרו לכם בבחירת המחלקה הסיעודית המתאימה ביותר

הסוגיה הראשונה בבחירת מחלקה סיעודית היא גיאוגרפית. ברוב המקרים מומלץ לא להתרחק יתר מדי, אלא לבחור במחלקה הממוקמת קרוב למקום המגורים הנוכחי של החולה הסיעודי או בני המשפחה שלו. בדרך זו השינוי עבורו לא יהיה משמעותי כל כך (והרי שינויים בגיל הזה הם מורכבים לעיכול), ואפשרות הביקור של בני המשפחה במקום תהיה פשוטה יותר.

בכל מקרה מומלץ לקבל את ההחלטה רק לאחר שמבקרים בשעריו של בית האבות או המוסד לדיור המוגן, וחשוב לא פחות – בוחנים גם את המחלקה הסיעודית. יש מוסדות שנראים מפוארים על הנייר, אולם המענה שהם מציעים עבור החולים הסיעודיים אינו רחב מספיק ולא מספק להם את הדרישות הבסיסיות והצרכים החיוניים בשלב זה של חייהם. מומלץ במעמד הבדיקה לראות כיצד המחלקה מנוהלת, מיהו צוות העובדים הפועל בו ומהי ההתרשמות של הדיירים הסיעודיים הנוכחיים (אם ניתן להשיג אותה כמובן).

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר