השירותים המרכיבים את עלויות המחיה בבית אבות ובדיור מוגן

המעבר למגורים בבית אבות או במוסד לדיור מוגן הוא אחד השינויים המרכזיים שאדם מבוגר עשוי לעבור בחייו. יש לצעד הזההשירותים המרכיבים את עלויות המחיה בבית אבות ובדיור מוגן השפעה עצומה על אינספור היבטים ביחס לחייו ולחיי משפחתו, כולל מבחינה כלכלית. עלות השהות במוסד ייעודי לגיל הזהב מגיעה לאלפי שקלים בחודש, ובחלק מהמקרים גם עשרות אלפי שקלים. אבל ממה בכלל מורכב הסכום הזה? ואיך ניתן להפוך את הנטל הכלכלי למעט פשוט יותר?

כיצד נקבעות עלויות בתי אבות ומרכזי דיור מוגן?

טווח המחירים של בתי אבות ומוסדות דיור מוגן הוא רחב, כאשר גם במוסד ספציפי נתון תוכלו לראות רמות שונות של מחירים. המשתנה הראשון הנכנס לתוך המשוואה הוא תנאי המגורים. ברור שהמחיר מושפע ממאפייני החדר בו האדם שוהה, כאשר על חדר פרטי הוא צפוי לשלם יותר מאשר על חדר לזוג (או ליותר). המפרט הבסיסי של החדר ונתוני הפתיחה שלו משחקים אף הם תפקיד. כך למשל חדרים עם מרפסת שמש, או כאלו הצופים לנוף מרשים, יהיו לרוב יקרים יותר.

השירותים אשר מקבלים דיירי בית האבות משפיעים אף הם על המחיר. ברמה הכללית אפשר לטעון שככל שהשירותים האלו מקיפים יותר, ולעיתים גם אישיים יותר, כך המחיר צפוי לעלות. אם בית האבות או המוסד לדיור מוגן מציעים מענה רפואי ופרה רפואי מקיף (פיזיותרפיה, ריפוי בעיסוק וכדומה), טיפול אישי, סיוע סוציאלי, פעילויות מגוונות לשעות הפנאי והפתעות אחרות, הם צפויים להיות יקרים יתר מאשר מוסדות המציעים רק חלק מהשירותים האלו. ראו: מסלולי תשלום בדיור מוגן.

ישנן דרכים יעילות להוזלת עלויות

בהוצאות מהסוג הזה, השאיפה של רבים תהיה כמובן לעשות את כל המאמצים על מנת לנסות ולהוזיל אותם. אפשר בהחלט לעשות זאת, בעיקר במקרה של בתי אבות. בישראל ניתנות זכויות שונות לאוכלוסייה המבוגרת הסובלת ממחלות כרוניות, מקשיים תפקודיים וכן הלאה. שימו לב שההגדרות האלה עשויות להשתנות לאורך זמן, בין אם לחיוב ובין אם לשלילה. חשוב לראות האם המוסד מציע מענה למצבים של שינויים מהסוג הזה.

כאשר האדם מוכר ככזה בוועדות הייעודיות של המוסד לביטוח לאומי, הוא עשוי לקבל רשימה ארוכה של זכויות – כולל השתתפות של המדינה וגורמים אחרים בעלות השהות בבתי האבות. מדובר כאן בעשרות אחוזים מהסכום שמשלמים, מה שעשוי להיות מתורגם לסכום עתק מדי שנה. יש לציין שמוסדות דיור מוגן בישראל הם בעיקרם פרטיים, כך שאין אפשרות להיעזר בגורמים מוסדיים וחיצוניים שונים על מנת לממן את השהות בהם.

כיצד מחליטים בין בית אבות לבין דיור מוגן?

בעת בחירת דיור מוגן או בית אבות מומלץ לקבל את ההחלטה רק לאחר שאתם שוקלים אותה בכובד ראש. לאחר שמסמנים כמה מקומות פוטנציאליים, חשוב "לרדת בעובי הקורה" – לבקר קודם כל במוסדות המיועדים בצורה ישירה, מה שיאפשר להתרשם מהתנאים השוררים בהם, לשוחח עם הצוות המקצועי או הדיירים הקיימים וכן הלאה.

לאחר מכן מומלץ מאוד לבחון את ההסכם, כולל כמובן הסעיפים הכלכליים שלו. אופן התשלום משתנה בין המוסדות השונים, כאשר החלוקה העיקרית היא למסלולים המבוססים על פיקדון אישי, דמי כניסה, דמי שכירות חודשיים ודמי תחזוקה. לרוב נהוג לשלב בין כמה מסלולי תשלום, כאשר שינוי בכל אחד מהאפיקים משפיע על גובהם של האחרים. בדרך זו אפשר להתאים את מנגנון התשלום ליכולות ולצרכים של האדם המבוגר ומשפחתו: אדם עם הון עצמי גבוה, ייתכן שיעדיף לשלם יותר במעמד הכניסה וליהנות מהפחתה של התשלומים הקבועים. מנגד, אנשים עם הון ראשוני מוגבל או הכנסה חודשית קבועה (קצבאות למיניהן) עשויים להעדיף מסלולים בהם עיקר התשלום הוא התשלומים החודשיים השוטפים.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר