קהילה תומכת לקשישים

קהילה תומכת היא תוכנית קהילתית שמפעילות עמותות שונות או מועצות מקומיות ברחבי הארץ, בשיתוף משרד הרווחה וארגונים כמו הג'וינט ואש"ל. התוכנית נועדה להקל על חיי הקשישים בתוך הקהילה באמצעות הנגשת שירותי תיקונים ואחזקת בית, ייעוץ רפואי, עזרה בשעת חירום ועוד. נוסף על העזרה המעשית בצרכים היומיומיים, הקהילה אמורה לספק גם תמיכה רגשית וחברתית באמצעות רשת של מתנדבים.

מטרת התכנית היא לאפשר לקשישים לשמור על אורח חיים עצמאי בתוך הסביבה המוכרת להם וכך לדחות את הצורך לעבור למסגרות מגורים כמו בתי אבות או מוסדות סיעודיים. הקהילה התומכת מורידה את הנטל מעל בני המשפחה תוך שמירה על איכות החיים של הקשישים.

מדוע להצטרף לקהילה תומכת?

החברות בקהילה תומכת מספקת דבר שהוא חשוב ביותר לכל אחד, אבל במיוחד לאנשים מבוגרים: מקום לפנות אליו ואוזן קשבת ברמה היומיומית והבסיסית ביותר. קשישים רבים דואגים לעצמם למקור תמיכה בשעת חירום, אבל אין להם למי לפנות כשצריך לתקן את התריס, או שאין להם עם מי להתייעץ לגבי הזכויות מהביטוח הלאומי.

בין אם מדובר בקשישים בודדים, או בבעלי משפחות שפשוט לא נעים להם להטריח- הקהילה התומכת יכולה לתת יד מתי שצריך, בהתאם לצרכים של כל אחד ומבלי לפגוע בעצמאות ובפרטיות של החברים.

עלות החברות בקהילה תומכת לקשישים היא סמלית- עשרות שקלים בחודש לכל משק בית, כאשר לרוב קיים סבסוד מיוחד למי שנזקק. כל קהילה תומכת כוללת מאות בתי אב.

אילו שירותים מציעה קהילה תומכת לקשישים?

כל קהילה תומכת לקשישים מציעה מגוון שונה של שירותים. כדאי לפנות לעירייה או למועצה המקומית ולהתעניין כיצד תוכלו להסתייע בקהילה התומכת שלכם. להלן חלק מהשירותים המוצעים:

  • אב קהילה – זהו אדם אשר מתגורר בסביבה ונמצא בקשר קבוע עם חברי הקהילה, הוא מכיר כל אחד מהם אישית ומהווה כתובת ראשונית לפניותיהם. אחד מתפקידיו הוא ביצוע תיקונים קלים בבית, כמו החלפת נורות, תיקוני רהיטים ושאר עבודות, ובשל כך מדובר לרוב באב ממין זכר- אם כי ישנן גם כמה אמהות קהילה… תפקידים נוספים של אב הקהילה הם הזמנת איש מקצוע כאשר מדובר בתיקונים מורכבים, רכישת תרופות עבור הקשישים וכן תיווך בין הקשישים לגורמים אחרים בקהילה כמו עובדת סוציאלית, קופות חולים ואחרים.
  • לחצן מצוקה – לחצן בטחון הממוקם במקום נגיש בבית ומאפשר קריאה ישירה למרכז החירום של הקהילה. בחלק מהקהילות מחולקים גם שעוני מצוקה, שהקשישים עונדים על ידם ולחיצה עליהם מזעיקה את המוקד. הלחצן מיועד ליצירת קשר במקרה חירום רפואי, אבל גם אם עולה מצוקה רגשית או אחרת שמצריכה סיוע מיידי
  • פעילויות חברתיות – הפעילויות מותאמות לאופי הקהילה (כפרי, עירוני, דתי, חילוני) ונערכות לרוב במרכזי יום שהקהילה מפעילה או במרכזי הקשישים הקיימים באזור. מטרת הפעילויות להכניס תוכן ועניין לחיי הקשישים ולהפיג את הבדידות. בין הפעילויות: חוגים, הרצאות, טיולים מותאמים לקשישים, פעילות גופנית, מסיבות ועוד.
  • שרותים רפואיים – אספקת תרופות באמצעות אב הבית, ביקור בית של רופא בעלות סמלית בלבד, הזמנת אמבולנס ללא תשלום או בתשלום סמלי בלבד ועוד.
  • שליחויות – המתנדבים בקהילה התומכת מבצעים עבור הקשישים שליחויות לבתי מרקחת, למכולת, לדואר, לרופאים ועוד. שליחויות אלה מסייעות לחברי הקהילה לשמור על עצמאותם מבלי לוותר על צרכיהם הבסיסיים ולהמשיך לנהל אורח חיים מלא ועשיר.
  • עובד סוציאלי – לכל קהילה תומכת עובד סוציאלי אשר יכול לסייע באם צצה בעיה שדורשת את התערבותו וכן לייעץ לגבי זכויות והטבות.

קראו עוד: למה כדאי לעבור לדיור מוגן?

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר