קוד בית אבות סיעודי – האם צפוי שינוי?

בישראל, האישפוז הסיעודי ממומן ברובו על ידי המדינה באמצעות משרד הבריאות אשר מספק "קוד" אשפוז לקשישים אשר מצבם התפקודי מוגדר סיעודי או תשוש נפש.

החל משנת 2003, הממשלה מעבירה את האישפוז הסיעודי מידי המדינה לידי המגזר הפרטי והציבורי – בתי אבות סיעודיים. תקצוב מוסדות אלו נקבע בהתאם לתמחור חדש אשר הפחית משמעותית את הסכומים אותם מקבלים בתי האבות – ירידה של כ-20% בתעריף לקוד.

הפחתה זו יחד עם העליה בדרישות הרישוי התפעוליים של משרד הבריאות ושאר הרשויות אשר קשורות למתן רשיון הפעלה ורשיון עסק (דרישות תברואה, רישוי עסקים, כיבוי אש, חוקי ותקנות עבודה ועוד) גרמו לכך שבתי אבות רבים נקלעו לקשיים ואף הפסיקו את פעילותם.

בתי אבות אחרים, קולטים קשישים אשר משלמים באופן פרטי בלבד – ניתן למצוא בתי אבות סיעודיים אשר התעריף בהם הינו כ-14,000 ש"ח בחודש ואף למעלה מכך בעוד תעריף הקוד הינו כ-9,000 ש"ח בלבד.

אגוד בתי האבות טוען כי תעריך זה אינו מאפשר הפעלה ריווחית של המוסדות ויגרום לכך שבטווח הארוך יסגרו בתי אבות ובתי חולים גריאטרים רבים, כאשר בשאר המוסדות איכות הטיפול תפגע.

יושב ראש איגוד בתי האבות –  רוני עוזרי טוען כי בשנה האחרונה נסגרו כשונה בתי אבות וכי עשרה בתים נוספים עומדים בפני סגירה ובכך יפגעו מאות קשישים וכן מאות עובדים המועסקים במקומות אלו.

האם צפוייה פגיעה במערך האישפוז הסיעודי?

עדות לכך כי היזמים המפעילים מוסדות לקשישים אינם רואים רווח בהפעלה היא כמות הבקשות לתוספות מיטות סיעודיות. בשנים האחרונות קיימת ירידה מתמדת באישורים לתוספות מיטות סיעודיות – כאשר בשנת 2007 אושרו כ-960 מיטות סיעודיות, בשנת 2008 המספר ירד לכ- 730 מיטות ובשנת 2009 קיימת ירידה משמעותית ל-230 מיטות בלבד.

הזדקנות האוכלוסיה והתוספת המשמעותית של קשישים סיעודיים דורשת תוספת מתמדת של מיטות סיעודיות. המשך מגמה זו יגרום לכך שבשנים הקרובות לא יהיו מספיק מקומות לאישפוז במימון המדינה – ובכך זמן ההמתנה לקבלת מקום יתארך ואיכות החיים של הקישישם תפגע.

קשישים עשירים לא יפגעו ממצב זה מאחר והשוק הפרטי מתנהל בצורה אחרת (אם כי מספר המיטות בו קטן משמעותית).

כל עוד לא תשתנה שיטת התמחור של המדינה ימשיכו להפגע הקשישים – כתוצאה מירידה באיכות הטיפול, מחסור במיטות פנויות באזור מגוריהם.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר