קשישים תשושי נפש

קשישים תשושי נפש, הם אנשים מבוגרים הזקוקים לסיוע סיעודי בכל הפעולות היומיומיות, זאת כתוצאה מירידה במצב הבריאותי והקוגניטיבי, שנוצר  עקב מחלות דמנטיות כמו אלצהיימר או הפרעות דמנציה אחרות.

תסמינים

מחלת אלצהיימר ושאר ההפרעות הדמנטיות מאופיינות על ידי ירידה קוגניטיבית. ישנה קשת רחבה של מצבים ודרגות חומרה שונות. הסימפטומים הם: חוסר עניין ואדישות כלפי הסביבה, פגיעה במודעות לצרכים האישיים, ירידה ביכולת התמצאות בזמן ובמקום, שינויי התנהגות היכולים להגיע עד לאלימות וחוסר שליטה, פגיעה ניכרת בתפקוד ובתהליכי החשיבה וההבנה, שיפוט לקוי, איבוד זיכרון, חוסר שקט, נדודי שינה, דיכאון, פרנויה, בלבול וקושי בביצוע פעולות יום יומיות.

באלצהיימר ישנן שלוש דרגות, בהתאם לחומרת המחלה: מתון, בינוני וקשה. בדרגות החומרה הבינוני עד הקשה הקשיש יוגדר כתשוש נפש. הדירוג נקבע לפי רמת המסוגלות של הקשיש בתפקוד הפיזי והקוגניטיבי.

כאשר מתחילים התסמינים, אין יכולת לעצור אותם לגמרי, אך כן ניתן להאט את התקדמות המחלה. בדרך כלל התסמינים הראשונים הם בלבול ופגיעה בזיכרון. ברמת החומרה הגבוהה ביותר הקשיש מגיע למצב של חוסר תפקוד מוחלט וחוסר שליטה מוחלט, עד כדי אי שליטה בסוגרים.

אבחון מחלות דמנטיות נעשה במספר דרכים: דיווח של בני המשפחה, מבחנים קוגניטיביים, שאלונים ותצפיות. הידוע מבין השאלונים שמעריכים תפקוד קוגניטיבי הוא שאלון מיני מנטל. כלי זה מעריך  את רמת הזיכרון, הקשב ויכולת ההתמצאות, מילוי הוראות, כתיבת משפטים וציור.

טיפול בתשושי נפש

כיום, לא נמצאו עדיין האמצעים לטפל במחלות דמנציה, אך ישנם אמצעים שונים שמטרתם להאט את התקדמות המחלה. הטיפול המומלץ בדרך כלל הוא מניעת המחלה על ידי פעילות מחשבתית, פעילות גופנית, תזונה בריאה ותוספי תזונה. ישנם טיפולים נטורופתים שונים אשר מסייעים באמצעות תוספי תזונה וצמחי מרפא. אף טיפולים אלו אינם מטפלים במחלה אלא מונעים את התדרדרותה.

ישנה חשיבות רבה לגילוי מוקדם של מחלות דמנטיות, זאת בשל ההתדרדרות המהירה של המחלות וחוסר האמצעים לטיפול במצב. המלכוד הוא שבדרך כלל קשישים שמתחילים להראות סימפטומים ראשונים, מסתירים אותם, זאת כיון שאינם רוצים להודות בפני עצמם והאחרים שמצבם הבריאותי והתפקודי לא כבעבר.

תשושי נפש – בית אבות או טיפול סיעודי בבית?

לאחר אבחון של המחלה נשאלת השאלה האם להשאיר את הקשיש בביתו או להעבירו למוסד טיפולי. טיפול בקשיש במצב דמנטי מתקדם הוא נטל גדול. ככל שהמחלה מתקדמת יש צורך בעזרה צמודה וסיוע טיפולי צמוד, עקב היותו במצב סיעודי, ולרוב ישנם קשיים רבים בהתמודדות עם קרוב משפחה סיעודי. יש המעדיפים להשאירו בביתו עם מטפלת צמודה. אך קיימים בתי אבות ייחודיים עבור אוכלוסיה זו.

מוסדות אלו מומחים ומקצועיים לטיפול במחלות דמנטיות. מוסדות אלו קמו עקב הצורך המוגבר, מאחר וישנה עלייה מתמדת במספר הקשישים תשושי הנפש, עקב העלייה בתוחלת החיים. עבור קשישים הנשארים בביתם ישנם שירותים בקהילה, כגון, מרכז יום לקשיש ומטפל מטעם הביטוח הלאומי. פתרונות אלו בדרך כלל לא מספיקים.

הפתרונות המוסדיים הקיימים כיום הם בית אבות לתשושי נפש או מחלקות סגורות בבתי חולים. מסגרות אלו מעניקות את כל מה שדרוש לטיפול בקשיש. מעבר לטיפול הסיעודי, ישנם אמצעים שונים בהם הם משתמשים כגון, אומנות, מוסיקה, ריפוי עיסוק ותרפיה באמצעות בעלי חיים. מסגרות אלו נותנות מענה הן לצרכים הפיזיים של החולה והן לצרכים הרגשיים שלו.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר