הפסקת עבודה של עובד זר

במקרים רבים, עובדים זרים בתחום הסיעוד עובדים עם אותו מטופל ואותה משפחה במשך שנים רבות, אך לעומת זאת ישנם מקרים לא מעטים בהם המטופל או המשפחה מבקשים לבצע הליך הפסקת עבודה של עובד זר במועד מוקדם מהמתוכנן.

הסיבות לכך עשויות להיות רבות, החל מחוסר התאמה אישי בין הצדדים ועד מקרים קשים של התעללות והזנחה. בכל מקרה שיהיה, תהליך הפסקת עבודה של עובד זר חייב להתבצע על פי חוקי העבודה בישראל ובצורה המתאימה ביותר, כך שהתהליך יהיה נכון ומהיר ככל שניתן עבור כל הצדדים.

הפסקת עבודה מצד העובד הזר

לעיתים העובד הזר עצמו מבקש לסיים את עבודתו אצל מעסיק מסוים. במקרים אלו הפסקת עבודה של עובד זר מחייבת הודעה רשמית מטעם העובד עצמו למשרד הפנים, כי אשרת השהייה של עובדי סיעוד היא לעבודה עם מטופל אחד, ושינוי המצב מצריך הליך רשמי.

משרד הפנים מנפיק לעובד אשרת שהייה זמנית של חודש, שבו הוא או היא צריכים למצוא מעסיק אחר בעל אישור להעסקת עובד זר בתחום סיעוד. אם העובד מצא מעסיק חדש ותקין, הוא מקבל אשרת שהייה חדשה ושם המטופל נרשם בדרכונו. חשוב להבין כי עובד זר שמבקש להתפטר בפועל מעבודתו לא חייב את הסכמת המטופל או המשפחה, אך הוא כן חייב בהודעה מוקדמת על פי משך עבודתו לפני ההתפטרות.

חוקי עבודה

הפסקת עבודה של עובד זר נעשית רק בכפוף לחוקי העבודה הרגילים של מדינת ישראל. ככלל, עובדים זרים זכאים לזכויות עובדים ונהנים מהגנתם של אותם חוקים כמו עובדים ישראלים "רגילים", זה כולל תשלום ביטוח לאומי ודמי בריאות, הפרשה לפנסיה על פי הסכם פנסיה חובה משנת 2008, תשלום דמי הבראה לאחר שנת עבודה מלאה, תשלום ימי חופשה וכדומה.

עובדי הסיעוד בישראל מכירים את זכויותיהם ואת החוקים הרלבנטיים, חשוב לבצע תהליך הפסקת עבודה של עובד זר על פי חוקים אלו כדי למנוע מקרי תביעה עתידיים וכמובן כדי לא לפגוע בזכויות העובדים.

החלפת עובד זר

ישנם מקרים מסוימים בהם לעובד הזר חוסר מוטיבציה לעבוד – מטפל או מטפלת סיעודיים מראים יחס מקצועי ואנושי לא תקין או פשוט רצון של המשפחה להחליף עובד למישהו אחר. ניתן כמובן לבצע הפסקת עבודה של עובד זר במקרים אלו ואין חובה להישאר עם עובד או עובדת שהמעסיק אינו מרוצה ממנו או ממנה. חשוב לבצע תהליך זה בצמוד לחברות סיעוד שסיפקו את שירותי העובד או העובדת וכל העניין הוא למעשה באחריותן.

שימוע פיטורים מחויב על פי חוק

כל עובד בישראל הניצב בפני פיטורים זכאי לעריכת שימוע שבו יוסבר לו באופן מסודר מדוע מבקשים לסיים את העסקתו ויתאפשר לו לטעון טיעוני נגד לביטול "הגזירה". זהו הליך פורמאלי שמשמעותו בפועל היא שיחה מוסדרת וברורה לגבי הפסקת עבודה של עובד זר. אי עריכת שימוע כזה תגרור פיצוי כספי מהמעסיק לעובד.

מתן הודעה מוקדמת

כפי שעובד זר חייב לתת הודעה מוקדמת על התפטרות, בהתאם לזמן העסקתו הכולל, כך גם המשפחה צריכה להעניק לעובד התראה מוקדמת כזו על הפסקת עבודה של עובד זר. זמן ההודעה המוקדמת נקבע על פי משך זמן העבודה, החל מיום אחד עבור כל חודש עבודה ועד חודש מראש לעובדים שעבדו אצל המעסיק למעלה משנה.

תשלום פיצויי פיטורין

הפסקת עבודה של עובד זר מצריכה לרוב תשלום פיצויים לעובד, למעט מקרים בהם הפסקת העובדה מתבצעת זמן קצר מאוד לאחר תחילת העבודה. העובדים זכאים לתנאים סוציאליים מחייבים כמו כל עובד בישראל, זה כולל הפרשה לפיצויים ותשלומם בעת פיטורים, מוות של המטופל וכדומה.

אפשר בהחלט לבקש מחברת הסיעוד השתתפות בחלקה היחסי בהעסקת העובד (על פי גמלת סיעוד) מבחינת תשלום פיצויים לאחר הפסקת עבודה של עובד זר. בנוסף, מאוד מומלץ להחתים את העובד באופן מסודר ורצוי בשפתו על כל קבלת תשלום רלבנטי להליך הפסקת עבודה של עובד זר.

    קבלו יעוץ אובייקטיבי בחינם בנושא מעבר לדיור מוגן

    לייעוץ טלפוני חינם התקשרו

    077-9033850

    או מלאו את הפרטים:









    הרשמה מאובטחת. פרטיך נקלטים ליצירת קשר תוך כדי שמירה על פרטיותך.

    חייגו עכשיו צרו קשר